وب‌نگاشته‌های شفیعی‌مطهر

بخشی از آثار،مقالات،سروده‌ها و تالیفات شفیعی‌مطهر

وب‌نگاشته‌های شفیعی‌مطهر

بخشی از آثار،مقالات،سروده‌ها و تالیفات شفیعی‌مطهر

انتشار مقالات،سروده‌ها و معرفی آثار و تالیفات سیدعلیرضاشفیعی‌مطهر

بایگانی

۱۶ مطلب در فروردين ۱۴۰۴ ثبت شده است

گزین‌گویه‌های مطهر.(فرگرد 2262)

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

«ستون‌های دار» و «قانون‌های اقتدار»،

برای هر «خودکامه» در هر «هنگامه» ،

توسُّطِ «جیوشِ اقلّیّتی حلقه‌بگوش» بر «دوشِ اکثریّتی خاموش» است.

تا «اینان زیر بارند»،«آنان سوارند»

تنها «راه رهایی»،«پگاه پویایی»است.

باید اینان «بپاخیزند» و با ستم «بستیزند».

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

هنگامه:معرکه،فریاد و غوغا و هیاهو

جیوش: سپاهیان،لشکریان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ فروردين ۰۴ ، ۱۲:۰۴
سید علیرضا شفیعی مطهر

#طنزسیاهنمایی.852

فیلترینگ؛دیواری ذهنی !

گفت: ۳۵ سال پیش با فرو ریختن دیوار برلین،ملّت آلمان بار دیگر یک‌پارچگی خود را بازیافت !

گفتم: خدا را شکر که ما گرفتار چنین دیواری ضخیم و نکبت‌بار نبودیم و نیستیم.

گفت: بله،ولی سخت‌تر از دیوار سیمانی،دیوار ایمانی است! دیواری که اذهان را از درک و فهم درست بازمی‌دارد.

گفتم: دیوار ذهنی دیگر چیست؟

گفت: دیوارهای ذهنی ما که هنوز باقی است،فیلترینگ شبکه‌های مجازی است!

🔹 در ایران خودمان این روزها همۀ آگاهان و دردآشنایان کشور، رفع فیلترینگ شبکه‌های مجازی را مطالبه می‌کنند . فیلترینگ مگر جز دیوار است؟ دیوارها فرومی‌ریزند و جای آن‌ها باید پُل ساخت.

🔺میرزا ملکم‌خان از رجال عصر قاجار نقل می‌کند:

🔹من برای آوردن تلگراف به ایران جنگیدم. در حالی که شهرها و قصبات اروپا دارای خطوط ارتباطی بودند، عین‌الدّوله اجازه نمی‌داد در شهرهای ایران، خطوط تلگراف احداث کنم.

🔹عین‌الدّوله معتقد بود: اگر رعایا دارای تلگراف شدند در ولایات و ایالات مملکت محروسۀ ایران، در جلوی تلگرافخانه تجمُّع می‌کنند و از احوال یک دیگر با خبر می‌شوند و علیه سلطنت آشوب می‌کنند. من‌برای احداث تلگراف با عین‌الدّوله جنگیدم....

✔️گفتم: البتّه هیچ کس در هیچ شرایطی حق ندارد جلوی درک و فهم ملّت فهیم ایران را بگیرد.

گفت:در مملکتی که عدّه‌ای فیلترشکن‌فروش نگذارند رفع فیلتر انجام شود؛
زیتون‌فروش منجیل نگذارد اتوبان باز شود،
میرسلیم نگذارد خودرو وارد شود،
پایداری‌ها نگذارند تحریم‌ها تمام شود،
پوتین نگذارد هیچ مذاکره‌ای به سرانجام برسد،

نمی‌توان هیچ اقدامی در جهت پیشرفت کشور و جامعه انجام داد.

گفتم: اینان چه کسانی‌اند و با چه تفکّری می‌خواهند مشکلات جامعه را حل کنند؟

گفت: تفکُّر منجمد این افراد چون ساده‌دلی است که می‌خواست ماه را از تهِ چاه نجات دهد!

گویند ساده‌دلی یک شب توی چاه را نگاه کرد و عکس ماه را در اعماق چاه دید.با خودش گفت: ماه دارد غرق می‌شود. باید نجاتش دهم.

چنگکی آورد و در آب انداخت. چنگک به سنگ بزرگی در تهِ چاه گیر کرد. او هر چه زور زد،نتوانست آن را بالا بکشد. سرانجام طناب پاره شد و او از عقب ولو شد روی زمین و چهارچرخش هوا رفت. ماه را در آسمان دید.

گفت: عیبی ندارد،عوضش توانستم ماه را نجات بدهم!!

گفتم: باز هم #سیاهنمایی کردی؟

#مطهر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۰۴ ، ۱۰:۵۹
سید علیرضا شفیعی مطهر

#طنزسیاهنمایی. 851

این همه چریدی پس کو دُنبه‌ات ؟


♦️گفت: روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:

🔹 بودجۀ صداوسیما در سال آینده یک و نیم برابر شد!

🔹 این سازمان به اندازۀ ۱۰ وزارتخانه، بودجه می‌گیرد!

گفتم: بودجۀ صداوسیما در سال 1403 چقدر بوده است؟

گفت: مجلس در جریان بررسی لایحۀ بودجه، دولت را مکلّف کرد بودجۀ سال ۱۴۰۳ سازمان صداوسیما را با افزایش قابل‌توجّهی به ۲۴هزار میلیارد تومان برساند. این یعنی در سال پیش رو، صداوسیما روزی ۶۵ میلیارد و ۷۵۰میلیون تومان برای دولت خرج دارد که البتّه بخش زیادی از این هزینه‌ها به خاطر بالابودن تعداد کارکنان این سازمان است. طبق آمار رسمی سازمان صدا و سیما نزدیک به ۴۸هزار نیرو دارد.

گفتم: سایر رسانه‌های معروف دنیا چقدر نیرو دارند؟

گفت: شبکه‌ای مانند فاکس‌نیوز ۱۳۰۰، سی‌ان‌ان ۴۰۰۰، سی‌سی‎تی‌وی ۱۰هزار، ان‌اچ‌کی ژاپن ۱۰هزار، و بی‎‎بی‎سی ۲۰هزار نیرو دارند.

گفتم: آیا صداوسیما جز این بودجۀ دولتی درآمدهای دیگری هم دارد؟

خود سازمان هم هر سال، رقم‌های کلانی از پخش تبلیغات و برنامه‌های مشارکتی و رپرتاژی و ... درآمد دارد.

به طور مثال صداوسیما در سال ۱۴۰۳ و بر اساس جدولی که این سازمان از جدول هزینه‌های تبلیغاتی منتشر کرده، درآمدی که به صورت حدّاقلی از پخش زنده بازی‌های استقلال و پرسپولیس ۳۲ هزار میلیارد تومان و حدّاکثر ۵۸ هزار میلیارد از بازی‌های پخش زنده استقلال و پرسپولیس درآمد دارد، یعنی بیش از دوبرابر بودجۀ دریافتی در این سال. این آمار و ارقام تنها با در نظرگرفتن بازی‌های استقلال و پرسپولیس و بدون احتساب پخش بازی‌های فوتبال خارجی، بازی‌های تیم ملی، استانی و... است.(مهسا بهادری.خبرآنلاین)

گفتم: حال با وجود این همه بودجه‌ها و اعتبارات کلان، صداوسیما چنددرصد مردم ایران توانسته به عنوان مخاطب جذب کند؟

گفت:در جدیدترین نظرسنجی ایسپا اعلام شده که تنها ۱۲.۵ درصد مردم اخبار را از سازمان صدا و سیما دریافت می‌کنند. در حالی که در سال ۱۳۹۶، این آمار عدد ۵۱درصد را نشان می‌داد.

سازمان صدا و سیما در حوزۀ سرگرمی‌سازی هم شکست خورده است. طبق نظرسنجی ایسپا تنها ۱۱.۵ درصد مردم فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیون را دنبال می‌کنند، در حالی که این آمار برای پلتفرم‌های نمایش فیلم داخلی ۱۸.۷درصد است.

یک روز که ناصرالدّین شاه برای گردش به باغِ دوشان‌تپّه رفته بود و گروهی از بزرگان دربار نزدش بودند ،عطاء‌الدّوله که چندی والی کرمان و فارس بود و تازه بازگشته بود فرصت را مناسب دید آغاز کرد به ستایش بیجا از امنیّت و آبادی فارس و کارهایی که برای آسایش و رفاه مردم آنجا انجام داده بود .

کریم شیره‌ای مسخرۀ دربار ناصرالدّین شاه ناگهان در میان سخن او شروع کرد به قاه قاه خندیدن و به او گفت: آقای عطاءالدّوله! تو که این همه چریدی پس کو دُنبه‌ات ؟

شعر زیر ، بیان صوفیانه در معنی این مثل است:

یک دسته گل کو اگر آن باغ بدیدید

یک گوهر جان کو اگر از بحر خدایید(دیوان شمس)

گفتم: باز هم #سیاهنمایی کردی؟

#مطهر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۰۴ ، ۱۰:۴۸
سید علیرضا شفیعی مطهر

خاطره‌ها و مخاطره‌ها

خوش به حالت که این قدر خوبی!

در سال‌های خیلی قدیم دوستی داشتم ساده‌دل،بی‌ریا و مخلص و بی‌کَلَک به نام خیرالله آذرنوش. او کارگری می‌کرد و اصلاً سواد نداشت.هر وقت با هم روبه‌رو می‌شدیم ،تکیه کلامش این بود:

«خوش به حالت که این قدر خوبی»!

من آن زمان‌ها دربارۀ معنی و مفهوم این جمله نمی‌اندیشیدم و آن را جزو تعارفات معمول ارزیابی می‌کردم.

اکنون سال‌های سال از آن زمان‌ها می‌گذرد و من از او بی‌خبرم ولی هر چه بیشتر روی این جمله فکر می‌کنم،بیشتر به مفهوم و ژرفای حکیمانه‌بودن آن پی می‌برم. من گر چه مصداق این جملۀ حکیمانه نیستم و آن را ناشی از حُسن نظر ایشان می‌دانم،ولی مفهوم جمله را بسیار حکیمانه ارزیابی می‌کنم . زیرا «خوب‌بودنِ» هر کس نشانۀ زیرکی و هوشیاری اوست. هر کس معنای زندگی را بفهمد و خوشبختی و رستگاری هر دو جهان را با هم بخواهد، بهترین گزینه «خوب بودن» است!

و من یقین می‌دانم این جمله برآمده از قلب پاک و زلال گویندۀ آن است؛زیرا سوادی نداشت که در جایی آن را خوانده و فراگرفته باشد!

بیاییم همیشه و همه جا و برای همه کس فقط «خوب» باشیم! خوب!!!

#شفیعی_مطهر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۰۴ ، ۱۴:۵۹
سید علیرضا شفیعی مطهر

گزین‌گویه‌های مطهر.(فرگرد 2261)

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

بیاییم در «تمهید جهان» علاوه بر «تولید انسان»،

با «برایندِ عقلانیّت»،از خود «فرایندِ انسانیت» را به یادگار بگذاریم،

زیرا تولیدِ مثل از هر «سلسلۀ جانوری» در هر«مرحلۀ باروری»برمی‌آید.

#مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸
تمهید:گسترانیدن، هموارکردن، آسان‌ساختن،آماده‌کردن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۰۴ ، ۱۱:۵۱
سید علیرضا شفیعی مطهر

گزارش سفری کوتاه در یک نگاه

فرگرد هفتم

شفیعی مطهر

ت- ژاپن

تاریخچۀ تحوّلات ژاپن

ﺗﻘﺎﺭﻥ ﺟﺎﻟﺒﯽ ﺍﺳﺖ؛ ﻧﺎﺻﺮﺍﻟﺪّﯾﻦ ﺷﺎﻩِ ﻣﺎ ﻭ ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭ مِیﺟﯽِ ﮊﺍﭘﻦ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﺭﻓﺘﻨﺪ؛ ﺍﺭﻭﭘﺎﯼِ ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺻﻨﻌﺘﯽ.

ﻗﺮﺍﺭ ﺑﻮﺩ ﺍﯾﻦ ﺳﻔﺮ، ﻧﮕﺮﺷﯽ ﺗﺎﺯﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﺯﻣﺎﻣﺪﺍﺭﺍﻥ ﺩﻭ ﮐﺸﻮﺭ ﺑﻪﻭﺟﻮﺩ ﺑﯿﺎﻭﺭﺩ. ﻣِﯽﺟﯽ ﺍﺯ ﺳﻔﺮ ﮐﻪ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ، ﺳﻪ ﻫﯿﺎﺕ ﺑﺎ ﺳﻪ ﻣﺎﻣﻮﺭﯾﺖ ﻭﯾﮋﻩ ﺑﻪ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ .

ﯾﮏ ﮔﺮﻭﻩ ﻣﺴﺌﻮﻝ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﮐﻨﮑﺎﺵ ﺩﺭ ﻧﻈﺎﻡ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﭼﻨﺪ ﮐﺸﻮﺭ ﻣﺜﻞ ﺑﻠﮋﯾﮏ ﻫﻠﻨﺪ، ﺁﻟﻤﺎﻥ، ﻓﺮﺍﻧﺴﻪ ﺷﺪ.

ﮔﺮﻭﻩ ﺩﻭﻡ ﻣﺴﺌﻮﻝ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺍﯾﻦ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎ ﻭ ﻧﺤﻮﮤ ﺍﺟﺮﺍﯾﯽ‌ﺷﺪﻥ ﺁﻥ ﺷﺪ

ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺳﻮﻡ ﻫﻢ ﻣﺎﻣﻮﺭﯾﺖ ﯾﺎﻓﺖ ﺗﺎ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺟﺪﯾﺪﯼ را ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﺭﻭﭘﺎ ﻣﺘﺪﺍﻭﻝ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ، ﻓﺮﺍ ﮔﯿﺮﻧﺪ.

ﺑﻪﻫﺮ ﺳﻪ ﮔﺮﻭﻩ ﺍﻟﺒﺘّﻪ ﻣﺎﻣﻮﺭﯾﺖ ﻭﯾﮋﻩ ‏«ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻧﻈﺎﻡ ﺣﮑﻮﻣﺘﺪﺍﺭﯼ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎ ‏» ﻧﯿﺰ ﻣﺤﻮّﻝ ﺷﺪ.

ﺍﻣﺎ ﺭﻫﺎﻭﺭﺩ ﻧﺎﺻﺮﺍﻟﺪّﯾﻦﺷﺎﻩ ﺍﺯ ﺳﻔﺮ ﺑﻪ ﺍﺭﻭﭘﺎ، ﺳﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﻋﺠﯿﺐ ﺑﻮﺩ.

ﺍﻭ ﺳﺎﻟﻦ ﻧﻤﺎﯾﺶ ‏«ﺁﻟﺒﺮﺕ ﻫﺎﻝ‏» ﺭﺍ ﺩﺭ ﻟﻨﺪﻥ ﺩﯾﺪ ﻭ ﺩﺳﺘﻮر ﺩﺍﺩ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺍﻟﮕﻮﺑﺮﺩﺍﺭﯼ ﺍﺯ ﺁﻥ، ‏«ﺗﮑﯿۀ ﺩﻭﻟﺖ‏» ﺭﺍ ﺩﺭ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺍﺣﺪﺍﺙ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﮔﺮﻭﻩﻫﺎﯼ ﺗﻌﺰﯾﻪ ﻫﻨﺮ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪﻧﻤﺎﯾﺶ ﺑﮕﺬﺍﺭﻧﺪ!

ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﻭﻣﺶ ﺍﯾﻦ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﻪﺭﺳﻢ ﺭﻗﺼﻨﺪﻩﻫﺎﯼ ﺍﺭﻭﭘﺎﯾﯽ، ﺯﻧﺎﻥ ﺣﺮﻣﺴﺮﺍ، ﺩﺍﻣﻦﻫﺎﯼ ﭼﯿﻦﺩﺍﺭ ﺑﭙﻮﺷﻨﺪ.

ﻭ ﺳﻮﻣﯿﻦ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ‏«ﺳُﺮﺳُﺮﻩ‏» ﻭﺍﺭﺩ ﮐﺸﻮﺭ ﮐﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺍﻭ ﺍﺯ ﺑﺎﻻ ﺑﻪ ﺁﻏﻮﺵ ﺯﻧﺎﻥ ﺣﺮﻣﺴﺮﺍ ﺑﯿﻔﺘﺪ!!

ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭ میﺟﯽ ﺑﺎ ﺗﮑﯿﻪ ﺑﺮ ﮔﺰﺍﺭﺵﻫﺎﯼ ﺳﻪﻫﯿﺎﺕ، ﺩﺭ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﻗﺪﻡ ﮊﺍﭘﻦ ﺭﺍ ﺑﻪﻫﺸﺖ ﻗﺴﻤت ﺗﻘﺴﯿﻢ ﮐﺮﺩ، ﺩﺭ ﻫﺮ ﻗﺴﻤﺖ ۲۰۰ﻣﺪﺭﺳﻪ، ۳۰ﺩﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻥ ﻭ ﯾﮏ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺗﺎﺳﯿﺲ ﮐﺮﺩ ﻭ ﻋﺠﯿﺐ ﺍین که ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥﺳﺎﻝﻫﺎ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ، ﺣﺴﻦ ﺭﺷﺪﯾﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺎﺳﯿﺲ ﻣﺪﺭﺳﻪ ﺑﻪ ﻓﻼﮐﺖ ﻭ ﺑﯿﭽﺎﺭﮔﯽ ﺩﭼﺎﺭ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻣﺪﺍﺭﺳﺶ ﺭﺍ ﺗﺨﺮﯾﺐ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺗﺮﺱ، ﺍﺯ ﺷﻬﺮ ﺑﻪﺷﻬﺮ ﺩﯾﮕﺮ ﭘﻨﺎﻩ ﻣﯽﺑﺮﺩ ﻭ ﻧﻬﺎﯾﺘﺎً ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺗﻌﻘﯿﺐ ﻭ ﮔﺮﯾﺰﻫﺎ ﻣﻮﻓّﻖ ﺷﺪ ۱۵ﻣﺪﺭﺳﻪ ﺑﺴﺎﺯﺩ .

امیرکبیر و "مِی‌جی" امپراتور ژاپن، برنامۀ اصلاحات خود را همزمان آغاز کردند.

برنامۀ اصلاحات امیرکبیر بسیار مفصّل‌تر از مِی‌جی بود. مردم ژاپن با مِی‌جی همراهی کردند، مطالعه کردند، کار کردند، منافع مردم را برمنافع خود برتری دادند، تا امروز ژاپن سومین کشور دنیا از نظر اقتصادی و بهترین کشور دنیا در تمام پارامترهای زندگی باشد.

*لکن مردم ایران با جهل و خرافات بسیار عمیق، 1188 روز امیرکبیر را گریاندند!

*سالانه 30 میلیون نفر از مردم ژاپن به آرامگاه مِی‌جی در توکیو می‌روند و از اصلاحات او سپاسگزاری می‌کنند. ولی مردم ایران حتّی نمی‌دانند که آرامگاه امیرکبیر روبه‌روی صحن امام حسین در کربلاست!

*در سال 1393 بیش از 30 میلیون نفر از مردم ایران از کربلا بازدید کرده‌اند، ولی اصلاً سری به آرامگاه امیرکبیر که درست در حجرۀ جنوب شرقی روبه‌روی صحن امام حسین است، نزده‌اند!

آنچه باعث شده ژاپن از کشورهای عقب‌مانده و ایران جدا شود، پیوستگی و مداوم‌بودن سیاست‌های دولت این کشور بوده است. تحوُّل دولت مِی‌جی شامل ۴ مرحله بوده است.

در جنگ دوم جهانی پس از بمباران اتمی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ،ژاپن تسلیم شد، با دو میلیون کشته و یک کشور مخروبه! محاکمۀ امپراتور و پایان یا ابقای امپراتوری را بر عهدۀ ژنرال مک آرتور گذاشته بودند.

آرتور درخواست کرد که با امپراتور دیدار کند. پاسخ ژاپنی‌ها منفی بود. آرتور با عصبانیّت گفت:

"این دستور ژنرال برنده به امپراتور بازنده است و دیدار باید در دفتر من صورت بگیرد".

ژاپنی ها کوتاه آمدند و شروط را گفتند:

"امپراتور خداست و کس دیگری حقِّ حضور در جلسه را ندارد، هیچ عکسی از دیدار گرفته نشود، و ژنرال اجازه دست‌دادن و لمس او را به خود ندهد".

امپراتور که وارد شد، آرتور با او دست داد و به سمت عکّاس نگهش داشت تا عکسی از او گرفته شود، امپراتور مقدّسی که میلیون‌ها نفر به خاطر او به کام مرگ رفته بودند حالا مثل کودکان مودّب شده بود!

امپراتور مقابل آرتور تعظیم کرد و خواهش کرد به ملّت او یک فرصت دوباره بدهد و فقط او را مجازات کند. آرتور پذیرفت که امپراتوری بماند تا ملّت ژاپن با احساس اتّحاد و الهام از نماد سنّتی امپراتور، دوباره برخیزد، در عوض امپراتور باید فردای آن روز به مردم ژاپن چند کلمه ساده را می گفت:

"من خدا نیستم، من هیروهیتو هستم و بابت اشتباهاتم متاسّفم!"

...و ژاپن پس از پایین‌آمدن امپراتور از کرسی خدایی(!!) دولت با کمک و همکاری همۀ افراد ملّت به جایگاهی رسید که امروز در عرصۀ اقتصاد و سیاست در جهان با نگاهی بالا در جایگاهی والا قرار دارد.

پایان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۰۴ ، ۱۰:۲۸
سید علیرضا شفیعی مطهر

گزارش سفری کوتاه در یک نگاه

فرگرد ششم

شفیعی مطهر

پ- ویتنام

تحوُّلان سریع ویتنام

اگر در جهان دو کشور حق داشته باشند که آمریکا را دشمن ابدی خود بخوانند و پیکار علیه این کشور را سرلوحۀ آرمان‌های خود قرار دهند،نخست ویتنام است و دوم ژاین.

آمریکا در سال 1945 دو شهر ژاپنی هیروشیما و ناکازاکی را با بمب اتمی درهم کوبید و حدود 200 هزار نفر را کشت.

نیز آمریکا در زمان ریاست جمهوری لیندون جانسون با بیش از 560 هزار سرباز علیه ویتنام می‌جنگید. بنابر نوشته یک تحلیلگر فرانسوی در کتابی به نام « یک ویت‌کُنگ،یک میلیون دلار»،براین باور بود که کشتن هر چریک ویتنامی (ویت‌کُنگ) برای آمریکا یک میلیون دلار هزینه دارد. در حالی که هر ویت‌کُنگ روزانه یک پیاستر (معادل نیم ریال آن تاریخ در ایران)حقوق می‌گرفت.

اکنون با وجود استمرار حاکمیّت کمونیست‌ها بر ویتنام،این کشور گام‌هایی بلند به سوی گسترش روابط اقتصادی با آمریکا برداشته و توانسته است تحوّلی عظیم در افزایش رفاه اجتماعی و فرهنگی جامعۀ ویتنامی ایجاد کند.

با توسعۀ سریع ویتنام در سال‌های اخیر، روابط تجاری با ایالات متّحده افزایش یافته است.

در سال‌های اخیر، حجم تجارت دوجانبه بین ویتنام و ایالات متّحده به رشد خود ادامه داده است. در سال 2023، حجم تجارت دوجانبه به رکورد 110.8 میلیارد دلار آمریکا رسید. در 11 ماهۀ اول سال 2024، ویتنام 108.9 میلیارد دلار کالا به ایالات متّحده صادر کرد که نسبت به سال گذشته 23.9 درصد افزایش داشت و حجم تجارت به رکورد جدیدی رسید.

در بلندمدّت، صادرات ویتنام به ایالات متّحده رشد ثابتی را حفظ کرده است. ویتنام به شریک اصلی تجاری ایالات متّحده در منطقه آسه‌آن تبدیل شده و در میان ده شریک تجاری برتر ایالات متّحده قرار دارد.

از جمله لوازم الکترونیکی مصرفی، تلفن‌های هوشمند و غیره که در این میان کامپیوتر، محصولات الکترونیکی و قطعات یکی از محصولات صادراتی از ویتنام به ایالات متّحده است.

محصولات نسّاجی و پوشاک ویتنام سهم مشخّصی در بازار ایالات متّحده دارد.

​​مبلمان و محصولات کشاورزی مانند فلفل و چای نیز از محصولات مهم صادراتی ویتنام به آمریکا هستند.

جایگاه ویتنام در اقتصاد جهانی به تدریج بهبود یافته و از نظر حجم واردات و صادرات به یکی از 20 کشور برتر جهان تبدیل شده است. قدرت جامع ملی ویتنام همچنان در حال بهبود است و توسعۀ صنعتی و اقتصادی آن به طور پیوسته در حال پیشرفت است.

ویتنام و ایالات متّحده یک مشارکت استراتژیک جامع ایجاد کرده‌اند که تضمین‌های سیاسی و نهادی را برای تجارت دوجانبه فراهم می‌کند.

ویتنام از طریق یک توافق تجاری با ایالات متّحده از تعرفه کمتری برخوردار است که رقابت‌پذیری محصولات ویتنامی را در بازار ایالات متّحده افزایش می‌دهد.

دولت ویتنام سیاست‌های تجاری را بهبود می‌بخشد، رویه‌های صادرات را ساده می‌کند و به طور فعّال قراردادهای تجارت آزاد را با سایر کشورها امضا می‌کند تا رشد تجارت خارجی را ارتقا دهد.

ویتنام فعّالانه به دنبال شرکای تجاری بالقوّه دیگر برای تنوُّع بخشیدن به ریسک‌ها است. علاوه بر این، ویتنام امیدوار است با تقویت همکاری با ایالات متّحده، فرصت‌های بیشتری را در صنایع پیشرفته مانند محاسبات ابری، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا به دست آورد.

به طور خلاصه، ویتنام و ایالات متّحده روابط تجاری نزدیک به طور فزاینده‌ای دارند و دو طرف در بسیاری از زمینه‌ها برای ترویج مشترک توسعه تجارت دوجانبه همکاری کرده‌اند.

ادامه دارد...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ فروردين ۰۴ ، ۱۷:۳۲
سید علیرضا شفیعی مطهر

گزارش سفری کوتاه در یک نگاه

فرگرد پنجم

شفیعی مطهر

ب- تایلند

تاریخ تحوُّلات تایلند

در اواخر قرن بیستم، تایلند با رشد اقتصادی بسیار خوبی روبرو شد. این موضوع سبب شد تا این کشور از یک اقتصاد ضعیف مبتنی بر کشاورزی به یک کشور صنعتی و پیشرفته تبدیل شود. در سال های ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ میلادی کشور تایلند با یک بحران اقتصادی روبرو شد امّا دولت به خوبی توانست شرایط را کنترل کرده و به حالت عادی بازگرداند.

در سال های نخستین قرن 21 رشد اقتصادی تایلند ادامه داشته و در سال ۲۰۰۹ این کشور نیز مانند تمام دنیا وارد بحران اقتصادی شد. این شرایط طی مدّت زمانی کوتاه کنترل شده و رشد اقتصادی این کشور ادامه پیدا کرد. در سال ۲۰۱۱ میلادی وقوع سیل در این کشور به زیرساخت های آن لطماتی وارد کرد که طیِّ مدّتی کوتاه مناطق آسیب‌دیده، بازسازی شدند. در حال حاضر تایلند کشوری با آینده‌ای روشن محسوب می‌شود که رشد اقتصادی پایداری داشته و در زمینۀ جذب گردشگر بسیار موفّق بوده است. این کشور در حال حاضر دارای جمعیتی برابر با ۶۷ میلیون نفر است.

بانکوک، پایتخت تایلند شهری است که به خوبی تنوُّع موجود در این کشور آسیای جنوب شرقی را به نمایش گذاشته است. کارخانه‌های صنعتی مدرن در کنار معابد باستانی بودایی قرار گرفته‌اند و معابد هم در محاصرۀ آسمان خراش‌ها هستند. تقریباً، به هر کجا نگاه کنید، آمیخته‌ای از کهن و نو را در کنار هم می‌یابید که نشان‌دهندۀ کشور آسیایی مدرن و منحصر به فرد با گذشته تاریخی غنی است.

ادامه دارد...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۰۴ ، ۰۲:۰۴
سید علیرضا شفیعی مطهر

گزارش سفری کوتاه در یک نگاه

فرگرد چهارم

شفیعی مطهر

10- نگاهی به تحوُّلات سیاسی و اجتماعی کشورهای چهارگانه

الف - عُمّان

سلطانی که پیام مردم را شنید!

چه شد که کشوری کوچک در حدِّ عمّان شده «سویس خاورمیانه» شد و ایران و آمریکا برای صلح و مسائل پیچیده سیاسی و هسته‌ای، به میانجی‌گری «سلطان عُمّان» به عنوان «کدخدای خاورمیانه» پناه می‌برند؟
یوسف بن علوی یکی از سه رهبر چریک‌های جبهۀ ظفار در عمّان بود که وقتی شاه قابوس به ظفار لشکر کشید و جنبش ظفار را محاصره کرد، دستگیر شدند. رهبران ظفار، حکم اعدام گرفتند و هر سه نفر حکم را پذیرفتند و به پشیمانی روی نیاوردند.
سلطان قابوس که تازه شاه شده بود، با درایت خود کوشید تا صدای مخالف را بشنود ،بنابراین خواست تا هر سه جوان چریک را ببیند،آنان را زندان به دربار خود فراخواند و از آن‌ها پرسید:

مگر شما عمّانی نیستید، پس چرا راه جنگ را انتخاب کرده‌اید؟
گفتند؛ ما می‌خواهیم از یک زندگی بدوی و بیابانی به کشوری مدرن با قوانینی مدنی تبدیل شویم.
قابوس گفت: من هم همین آرمان را دارم. ولی مردم دارای ریشه‌های عمیق مذهبی هستند،بنابراین با راه حل‌های کمونیستی و بیگانه نمی‌توان در این کشور تحوُّل ایجاد کرد. اکنون من سه راه را پیش پای شما می‌گذارم :
1⃣ خروج از عمّان و انصراف از شهروندی این کشور. در این صورت تا آخر عمر تمام مخارج زندگی در هر جای جهان مهمان پادشاه هستید.

2⃣ تخفیف حکم اعدام به زندان ابد در عمّان

3⃣ دست از این چریک‌بازی بردارید و هر کدام یک قسمت از همین مملکت را بگیرید دستتان و آن را همان طور که گفتید، بسازید.

هر سه نفر راه سوم را برگزیدند.
اولی یوسف بن علوی بود، یک دانشجوی علوم سیاسی که در لندن تحصیل کرده و به عمّان بازگشته بود، او حالا سال هاست وزیر امورخارجه عمّان و چهره‌ای قابل احترام در جهان است که بارها میان دستگاه حاکمه آمریکا و جمهوری اسلامی میانجی‌گری کرده است.

دومی عبدالله بن صلاصه تحصیل کرده اقتصاد در لندن بود که در ٣٠سال گذشته برنامه‌ریزی اقتصادی و سیستم بانکی عمّان را مدیریت می‌کند و طبق برنامۀ دولت عمّان ، اقتصاد این کشور را تا سال 2020 به اقتصادی کاملاً غیر نفتی بدل می‌کند که درآمد صنایع دیگر جایگزین نفت خواهد داد.

سومی هم علی‌ بن المسعود وزیر پیشین آموزش و پرورش عمّان بود که سیستم آموزش را نوسازی کرد ،به گونه‌ای که هزینۀ تحصیل از دوران ابتدایی تا دانشگاه کاملا رایگان است. همچنین آموزش زبان انگلیسی از همان مقطع ابتدایی در مدارس عمّان آغاز می‌شود و نسل جدید این کشور زبان انگلیسی را همان قدر روان صحبت می‌کند که زبان مادری‌اشان را.

سلطان قابوس با مدارا و دوراندیشی تهدید را به فرصت تبدیل کرد تا این سه چریک چپگرا عمّان را به کشوری مدرن تبدیل کنند که آن را سوئیس خاورمیانه می دانند.

ادامه دارد...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۰۴ ، ۰۹:۳۴
سید علیرضا شفیعی مطهر

گزارش سفری کوتاه در یک نگاه

فرگرد سوم

شفیعی مطهر

9- دین و مذهب در کشورهای زیر:

الف - عُمّان

اباضیه یا اباضی‌گری یکی از مذاهب اسلام است که برخی معتقدند از جریان خوارج نشأت گرفته‌است. گفته شده این فرقه از کهن‌ترین مذاهب اسلامی .نام این مکتب از نام عبدالله بن اباض تمیمی نخستین پیشوای آن گرفته شده‌است.

اباضیه که هم از تسنُّن و هم از تشیُّع جداست هرچند از نظر شمار پیروان در مقایسه با سنّیان و شیعیان گروه کوچکی به حساب می‌آید، امّا از نظر تاریخی جریانی بسیار مهم است. امروزه اباضیان بیشتر در شمال آفریقا، شرق آفریقا (به‌ویژه جزیره زنگبار) و عمّان سکونت دارند. عمّان تنها کشور مسلمانی است که کیش اباضی در آن مذهب اکثریّت است، پادشاه آن نیز این مذهب را دارد و حدود ۷۵٪ جمعیت آن اباضی مذهب به‌شمار می‌روند.

ب- تابلند

بودیسم بزرگ‌ترین دین در تایلند است و ۹۳ درصد از مردم آن کشور، به آن باور دارند. طبق قانون اساسی، بودیسم دین رسمی است، علی‌رغم این که، آزادی مذهبی را برای تمام شهروندان تایلند تضمین می‌کند، پادشاه طبق قانون ملزم به تدیُّن به دین بودیسم است .

جمعیت قابل توجُّهی از مسلمانان، که به‌طور عمده از تایلندی‌های مالایی‌تبار هستند، در مناطق جنوبی حضور دارند. قانون تایلند به صورت رسمی پنج دین: بودیسم، اسلام، هندوئیسم، آیین سیک و مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد.

نکتۀ قابل توجُّه برای هر جهانگرد مشاهدۀ نمادهای عمق باورهای ظاهراً خرافی دین‌باوران بودایی است که با آداب و و رسوم و شیوه‌های خویش در معابد حضور می‌یابند و با تعظیم در برابر تندیس‌های متعدّد بودا و پیشوای بودایی هدایایی اهدا می‌کنند.

پ- ویتنام

آیین بودا برای اولین بار در قرن دوم میلادی وارد ویتنام شد و در سلسله لی Ly (قرن ۱۱) به اوج خود رسید. از آن پس این مذهب به‌عنوان مذهب رسمی در دادگاه‌ها شناخته شد. مذهب بودا به‌طور گسترده در میان مردم تبلیغ گردید و تأثیر عمیقی بر زندگی روزمرّۀ مردم نهاد. تأثیر این دین در حوزه‌های مختلف ادبیات و معماری سنّتی نیز دیده می‌شود. از همین رو، پاگودا (معبد بودایی) و معابد بسیاری در طیِّ این دوره ساخته شد.

در پایان قرن ۱۴، علائمی از زوال آیین بودا مشاهده شد. با این وجود، تأثیر ایدئولوژیک آیین بودایی در زندگی اجتماعی و فرهنگی همچنان نیرومند باقی ماند. در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از جمعیت ویتنام یا بودایی هستند و یا به‌شدّت تحت تأثیر آداب و رسوم بودایی قرار دارند.

پیروان اسلام در ویتنام عمدتاً از گروه اقلّیّت قومی چم (Cham) هستند که در بخش مرکزی ساحل مرکزی زندگی می‌کنند. تعداد پیروان اسلام در ویتنام در حدود ۵۰،۰۰۰ است.

جمعیت کاتولیک ویتنام در حدود ۱۰ درصد و تعداد پروتستان‌ها در حدود ۴۰۰،۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شود.

ت- ژاپن

دین عمومی در ژاپن به‌طور سنّتی، تلفیق‌گرایی در طبیعت بوده‌است که تلفیقی از آیین بودایی و شینتو است. ۸۰ تا ۹۰ درصد ژاپنی‌ها به شینتو باور دارند.

ادامه دارد...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۰۴ ، ۱۲:۰۶
سید علیرضا شفیعی مطهر