فرهنگسازی وظیفه کیست؟
فرهنگسازی وظیفه کیست؟
#شفیعی_مطهر
نقل میکنند که، حاکمی به حکیمی گفت:
چه کنیم که مردم به آموزش علم و حکمت رغبت کنند، و جوانان و نوجوانان خود را به مدرسه رفتن و دانشمند شدن تشویق کنند؟
حکیم گفت: اگر در این سخن صادق هستی، کافی است که چند روزی زمام مرکب مرا در دست بگیری و از خانه تا مدرسه و بالعکس مرا همراهی کنی، تا مردم به ویژه نسل نو دریابند که حکومت تا چه اندازه، علم و عالم را ارج مینهد و برای آن ارزش قائل میشود. در این صورت فرزندان خود را برای کسب علم و دانش به سوی مدارس گسیل میدارند.
این حکیم درست دریافته بود. در حدیثی آمده:
«مردم به فرمانروایان خود شبیهترند تا پدران خود!»
اگر نگاه حاکمان و مدیران جامعه به علم و عالم، تحقیق و محقّق و اندیشه و اندیشمند کریمانه باشد، این بینش میتواند مبنای ارجمندی پژوهش و ارزشمندی پژوهشگر قرار گیرد.
البته با دگرگونیها و تحولّات اخیر در مبانی گفتمان جدید در عرصههای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جهان که همزمان با گسترش گفتمان دموکراسی و کاهش حجم نقشآفرینی و سلطهگری حکومتها، از نقش فرهنگآفرینی حکومتها نیز در جوامع مدرن کاسته شده است؛ اما در جامعه نیمهسنّتی ما هنوز حاکمان، رهبران و مدیران جامعه، بزرگترین و ژرفترین نقش فرهنگآفرینی را بر عهده دارند. بنابراین مدیران و حاکمان درباره ترویج و تعمیق امر پژوهش همزمان میتوانند در دو عرصه انجام وظیفه نمایند:
الف) فرهنگسازی و نهادینه کردن امر پژوهش؛
ب) افزایش سهم دانشگاه ها و آموزش و پرورش،در امور پژوهشی .
برای همه شما عزیزان از درگاه خداوند متعال ، سلامت و موفقیت روزفزون مسئلت دارم.
پیوسته هوادار ره حق باشید
در کسب رضای حق موفق باشید
این کانال تلگرامی چشم به راه نگاه پویشگر شماست:
گاه گویه های مطهر telegram.me/amotahar