«تحمُّلِ بردگی» و «تحمیلِ خودکامگی»!
هر پگاه نو با یک نگاه نو
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 898)
«تحمُّلِ بردگی» و «تحمیلِ خودکامگی»!
من «فرشته آزادی» را با «سرشته نقّادی»
ظاهرا «بسی شاد» و «بسیار آزاد» دیدم!
امّا «در پشت میله های زندان» و «در مُشت حیله های دژخیمان»!
در این شهر هم برای «بیان»،آزادی هست و هم برای «بنان»!
به شرطی که تنها سلطان را «بستایند» و در سایه سار لطف او «بیاسایند»!
برای مخالفان شاه هر گونه «طعنِ قبیح» و «لعنِ وقیح»،
نه تنها «مُجاز»،که مایه «امتیاز» است.
در اینجا «عیارِ شایستگی» و «معیارِ بایستگی»،
تنها گفتنِ «بله قربان» است و «ستایشِ سلطان» !
برای «تصدّی هر مقام» و «تصرّفِ هر فَرنام»
«شرطِ دستبوسی» و «فرطِ چاپلوسی» کفایت می کند.
در این ولایت نه «تخصُّص» به کار می آید و نه «تعهُّد»!
در اینجا کسی را دزد می نامند که یا «تابه» را بدزدد،یا «آفتابه» را!
و گر نه برای «خواص»،هر گونه «اختلاس» مُجاز است!
تا «شهروندان،سرگرم»اند،«شهریاران،پشتگرم» اند!
آنان به «زندگی با پستی» و اینان به «تازندگی با سرمستی»!
آنان «فُرصت» می طلبند و اینان،«نُصرت»!
هر دو می دَوَند: آنان برای «نان» و اینان برای «عُنوان»!
هر دو می خرند: آنان «ذلّت» را و اینان،«ضلالت» را!
بیاییم نقطه پایانی بگذاریم بر «تحمُّلِ بردگی» و «تحمیلِ خودکامگی»!
#شفیعی_مطهر
------------------------------------------------
بنان: انگشتان، دست ها،کنایه از دست ها برای نوشتن
فَرنام: عنوان
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر