«تحصیلِ نظارت» یا «تحمیلِ حقارت»؟!
هر پگاه نو با یک نگاه نو
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 914)
«تحصیلِ نظارت» یا «تحمیلِ حقارت»؟!
شهریارانی که در «صحنه انتصاب» و «عرصه انتخاب»،
خود را در گزینش از مردم «شایسته تر» و «بایسته تر» می دانند
عملاً خود را «ورجاوند» و مردم را «گوسفند» می پندارند!
در حالی که اگر شهروندان را به جای «ارشاد»،«شاد» کنیم
و آنان را از «بندِ انقیاد» و «پایبندِ انجماد» برهانیم،
ایشان خود «راهِ بهینه را می یابند» و به سویِ «بهترین گزینه می شتابند».
کسانی که به بهانه «بصارتِ صوابی» و «نظارتِ استصوابی»
با «توهُّمِ شدید» برای «مردُمِ رشید» تصمیم می گیرند،
در حقیقت به جای «تحصیلِ نظارت»،«تحمیلِ حقارت» می کنند!
هر انسانِ «فرهیخته» هر چند «برانگیخته»،
که «فهم و شور» و «درک و شعورِ» خود را
فراتر از «شهروندان» و «ورجاوندان» بیَنگارد،
قطعاً او اسیرِ «خوی استکباری» و در «تکاپوی جهانخواری» است.
«سلبِ آزادی» و «جلبِ اعتقادیِ» مردم،
به بهانه عدمِ «بلوغِ بکری» و «فروغِ فکری»،
«تحقیری گزنده» و «تزویری نازیبنده» نسبت به مردم است.
بدین گونه «مدیرانِ صادق» و «وزیرانِ لایق»،
«گوشه ای برمی گزینند» و «خوشه ای بر می چینند»،
ولی «فرصت طلبانِ چاپلوس» و «جاه طلبانِ دستبوس»
با «حیله شعاری» و «وسیله ریاکاری»،
بر «صدر می نشینند» و «قدر می بینند».
چُنین جامعه ای تا هر «گاه» که با این «نگاه» اداره شود،
نه «رَجای رستگاری» می بیند و نه «سیمای ماندگاری» را!
#شفیعی_مطهر
-------------------------------------------
انقیاد: گردن نهادن،مطیع شدن،فرمانبرداری
بصارت: بینایی و دانایی،بیناشدن
صواب: راست و درست،حق،لایق،سزاوار،ضدّ خطا
استصواب: صواب خواستن،صواب جستن،صواب شمردن،راست و درست پنداشتن
رَجاء: امیدواری، امیدداشتن،امیدوارشدن
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر