«آمونِ مقدّس» یا «قانونِ دادرس»؟
هر پگاه نو با یک نگاه نو
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 1082)
«آمونِ مقدّس» یا «قانونِ دادرس»؟
من مردمی را دیدم «سکون گریز» و «قانون ستیز»،
که تنها آن گاه «عُیون» و «قانون» را
با «اعتقاد» به «یاد» می آورند،
که با هم «درمی آویزند» و «می ستیزند»!
در نگاه آنان ،قانون «خیزی برای کمین» است،نه «دستاویزی برای تمکین»!
قانون تا آن جا «شنُفته» و «پذیرُفته» می شود،
که تنها «سودِ من» را تامین کند،نه «سودای دُشمن» را .
قانون در نگاه اینان،«زار» است و «ابزار».
جامعه آن گاه می تواند از «عادت» بگذرد و به «سعادت» برسد،
که «برترین عیار» و «بهترین معیار»،
برای همه «فرادستان» و «فرودستان»،
نه «آمونِ مقدّس»،که «قانونِ دادرس» باشد.
#شفیعی_مطهر
-------------------------------------------
آمون: ربّ النّوع خورشید در نزد مصریان قدیم
عُیون: جمع عین،شغل های بزرگ،کارهای بزرگ
آویز: جنگ،پیکار،نبرد،درآویختن با دشمن
کمین: پنهان شدن به قصد دشمن یا صید و ناگاه به درآمدن،جای پنهان شدن
تمکین: قبول کردن و پذیرفتن ،فرمان کسی را پذیرفتن
سودا: معامله، داد و ستد،خرید و فروش،خیال و آرزو
زار: بد و خراب، نابسامان،شوریده و درهم
کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر