وب‌نگاشته‌های شفیعی‌مطهر

بخشی از آثار،مقالات،سروده‌ها و تالیفات شفیعی‌مطهر

وب‌نگاشته‌های شفیعی‌مطهر

بخشی از آثار،مقالات،سروده‌ها و تالیفات شفیعی‌مطهر

انتشار مقالات،سروده‌ها و معرفی آثار و تالیفات سیدعلیرضاشفیعی‌مطهر

بایگانی

   پیامی که معمولا دیــــــــــــــر شنیده می شود !!

 

#شفیعی_مطهر

جوانی که انقلاب تونس را راه انداخت

 محمد البوعزیزی , سبزی فروش دوره گرد با مدرک دانشگاهی

  عزیزان فکور و فرهیخته !  

 امروز ۲۶ دی ماه سالروز فرار پهلوی دوم شاهنشاه آریامهر ! است. تقارن این روز با سالروز ایام فرار یک دیکتاتور دیگر به نام « زین العابدین بن علی » از تونس یادآور یک سنت الهی و یک اصل مهم جامعه شناسی است. ...و آن این که معمولا مهم ترین بیماری خودکامگان ستمگر، « ثقل سامعه» یا « سنگینی گوش » است. این سرمستان قدرت چنان از باده غرور گیج می شوند که جز چرب زبانی و چاپلوسی درباریان و اطرافیان را نمی شنوند و آن گاه بیدار می شوند و پیام انقلاب مردم را می شنوند که خیلی دیر شده است !! 

 لطفا خلاصه متن این خبر را از قول خبرگزاری ها بخوانید:

برنا، "محمد البوعزیزی" 26 ساله که به رغم داشتن مدرک تحصیلی لیسانس ، ناگزیر از راه دست فروشی کسب درآمد می کرد، حدود یک ماه پیش در شهر "سیدی بوزید" تونس دست به خودسوزی زد. این جوان تونسی در اعتراض به توقیف چرخ دستی سبزی فروشی اش توسط پلیس و بی کاری اقدام به خودسوزی کرده بود.

شاهدان گفته اند یک پلیس زن پس از توقیف چرخ دست فروشی این جوان تونسی به دلیل نداشتن مجوز شهرداری ،به  مشاجره با وی برمی خیزد و به صورت وی سیلی زده و به او آب دهان می اندازد. 
شکایت این جوان در شهرداری برای پس گرفتن چرخ شهرداری اش هم به جایی نمی رسد. پس از این، وی اقدام به خودسوزی می کند. 

پس از این واقعه ، طبق معمول پلیس و مقامات دولتی هر گونه اطلاع رسانی از اعتراضات را ممنوع کردند. با این حال با توجه به گسترش رسانه هایی چون اینترنت ، معترضان فیلم های ضبط شده با گوشی های موبایل را در اینترنت منتشر کردند . همین اتفاق کافی بود تا شبکه های بزرگ خبری جهان و در راس آن ها الجزیره به پخش این فیلم ها بپردازد. فیلم هایی که از لحاظ فنی بی کیفیت بودند؛ اما تنها تصاویر از ناآرامی های تونس به شمار می آمدند.

انتشار گسترده این فیلم ها از مهم ترین رسانه های جهان باعث شد دامنه اعتراضات گسترده شود و حتی عیادت رئیس جمهور تونس از جوانی که دست به خودسوزی زده بود، نیز نتواند مانع ادامه اعتراضات خیابانی شود. البته این جوان پس از آن درگذشت و موج جدیدی به اعتراضات خیابانی اضافه شد.


جوانی که انقلاب تونس را راه انداخت

 

 

خودسوزی این جوان تونسی که به مرگ وی منجر شد، باعث گردید دوستان و نزدیکان وی دست به اعتراض و تظاهرات بزنند. اعتراض و تظاهرات آنان هم به درگیری با نیروهای پلیس و ضد شورش و کشته شدن تعدادی دیگر منجر شد. این درگیری ها همین طور ادامه یافت و حدود یک ماه به طول انجامید.

این اعتراضات در نهایت به سقوط دولت تونس و فرار "زین العابدین بن علی" رئیس جمهور این کشور منجر شود.

 

   اینک این پرسش مقدر در ذهن هر مخاطب رخ می نماید که  آیا واقعا برخورد یک پلیس با یک دست فروش باعث یک انقلابی چنین گسترده و سریع شده است ؟!! به دیگر سخن آیا واکنش یک دست فروش توانسته است رژیم به ظاهر مستحکم ۲۳ ساله بن علی را سرنگون و او را فراری و آواره سازد؟! رئیس جمهور آواره ای که حتی دوستان صمیمی اش چون فرانسه نیز او را راه نمی دهند ! 

  قطعا یک حادثه کوچک چون برخورد یک پلیس با یک دست فروش - که  هر روز صدها مورد این چنینی در گوشه و کنار ایران و جهان روی می دهد - هرگز نمی تواند یک شهردار یا حتی یک پلیس را برکنار کند ؛ اما وقتی سال ها خشم و خروش مظلومانه مردمی در زیر سلطه نظامی و امنیتی عوامل حکومتی سرکوب شد ، این فنرهای فشرده و خشم های فروخورده به محض مشاهده رویدادهایی مناسب، ناگهان منفجر می شوند و گاهی پر کاهی ، شکوه کوهی را درهم می کوبد !!

 اگر به یاد داشته باشید 38 سال پیش در چنین ایامی شاهنشاه آریامهر !! نیز پس از ۳۷ سال سلطنت تازه توانست پیام انقلاب مردم را بشنود!! اما چه دیــــــــــــر ؟!!

 ای کاش دیگر دیکتاتورهای امروز جهان پیش از این که کار از کار بگذرد،از تنگنای لاک چاپلوسان پاچه خوار به درآیند و پیام آزادی خواهی و حق طلبی مردم محروم خود را بشنوند!

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

https://t.me/amotahar

کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:

http://www.aparat.com/modara.motahar
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۲۶
سید علیرضا شفیعی مطهر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی