وب‌نگاشته‌های شفیعی‌مطهر

بخشی از آثار،مقالات،سروده‌ها و تالیفات شفیعی‌مطهر

وب‌نگاشته‌های شفیعی‌مطهر

بخشی از آثار،مقالات،سروده‌ها و تالیفات شفیعی‌مطهر

انتشار مقالات،سروده‌ها و معرفی آثار و تالیفات سیدعلیرضاشفیعی‌مطهر

بایگانی

۲۶ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 742

 

«کال» یا «در حالِ کمال»؟!


من شب پره را دیدم که روزها «نهان» است و شب ها، «عیان» . 

او خود را «هاله نور» و «نواله نار» می پنداشت،

 بنابراین روزها «می خوابید» و شب ها «می تابید»!

 چون می ترسید مردم «شیفته زیبایی» و «فریفته فریبایی» او شوند! 

او در «تنهایی دون» و «تنگنایی درون»،

خود را «هاله هیولایی» و «الهه اهورایی» می پنداشت.

من چه «پیوندی تام» و «همانندی تمام» یافتم

بین «شب پره شیفته» و «انسان خودفریفته».

انسان خودشیفته ،خویش را «تافته ای بهتر» و «بافته ای برتر» می بیند؛

در حالی که همه انسان ها «آمیزه ای از ضعف و قوّت»اند 

با «انگیزه ای از طینت و طبیعت».

هیچ انسانی نه «کاملاً خوب» است و نه «مطلقاً معیوب» است .

بلکه همه «در حال،کال اند»، ولی «در حالِ کمال اند». 

 

#شفیعی_مطهر

------------------------------------------ 

کال: میوه نارس،میوه ای که هنوز نرسیده و قابل خوردن نیست

هاله: خرمن ماه،دایره روشن که گاهی گرداگرد ماه ظاهر می شود

نواله: گلوله خمیر،لقمه،،توشه

تافته: نوعی پارچه ابریشمی

طینت: خلقت، سرشت،خوی

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

---------------------------------------------------

 کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد

مراکز پخش: 

تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن:  55904203

  کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۶ ، ۰۷:۱۱
سید علیرضا شفیعی مطهر

 

مداربستگی و تک صدایی  

 

امام علی(ع):

« مالک ! - و تو ای کارگزار! - هرگز چنین نکن و نگو که من چون به عنوان مامور از ناحیه زبردست و مقام مافوق دستور دارم، به زیردستان و افراد مادون ابلاغ کرده و فرمان می رانم و آنان نیز باید بی هر گونه چون و چرایی موضوع فرمان را اجرا کرده و انجام دهند. چرا که  چنین مشی و مرامی در حوزه قدرت و سیاست ،قلب را میرانده ، دین را تباه ساخته و نظام را فرومی ریزد ».

(نهج البلاغه،خطبه 216 و نامه 53، نیز نهج البلاغه  صبحی صالح،خطبه 216،فیض الاسلام،خطبه 207)

از این رو آن حضرت در بحران جنگ هم شهروندان را به نقد و ارزیابی فرامی خواند.

----------------------------------

نقل از کتاب«شورا، مشورت و مشارکت از دیدگاه امام علی علیه السلام»، نوشته #شفیعی_مطهر،ص37

این کتاب اخیرا منتشر شد

مراکز پخش:

 تهران :انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

 شهر ری : فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان،تلفن 55904203

کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۶ ، ۱۰:۵۷
سید علیرضا شفیعی مطهر

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 741

 

«حسرت جاودانه» و «ندامت بی کرانه»!


 

من «کرم خاک خوار» و «مرغ بوتیمار» را دیدم، 

که هر دو «اندوهناک می لرزند» و «امساک می ورزند»؛

 آن در «خوردن خاک و رِمال» و این در «نوشیدن آب زلال»!

 کرم خاکی خوراکش «خاک»، ولی شیوه اش «امساک» است

و بوتیمار نیز «روز و شب»،«تشنه لب»

«با ناز و کرشمه» در «کنار چشمه» می نشیند،

حتّی با «تنِ بی تاب»، «لب به آب» نمی زند! 

زیرا اینان حقیقت را «نمی شناسند» و از تمام شدن آب و خاک «می هراسند»!

«افراد «بخیل و خسیس» و «اهل تدلیس» نیز چون بوتیمار و کرم خاکی

عمری با «ذلّت می لرزند» و «خسّت می ورزند»

«نه خود می خورند و می نوشند» و «نه در بهبود وضع جامعه می کوشند».

سرانجام با «هلاک و ثبور» روانه «خاک گور» می شوند

و تنها«پشیزی که می خرند» و تنها «چیزی که با خود می برند» ،

یک دنیا «حسرت جاودانه» است و «ندامت بی کرانه»! 

 

#شفیعی_مطهر 

---------------------------- 

بوتیمار: مرغی ماهی خوار که با وجود تشنگی شدید آب نمی خورد،مبادا آب کم شود!

امساک: بخل و خسّت،خودداری از خوردن غذا

رِمال:(جمع رَمل):ریگ،ریگ نرم،شن،ماسه

تدلیس: فریب دادن،عوام فریبی،ریاکاری،تظاهر

خسّت: خسیس بودن،فرومایگی،پستی

ثبور: هلاک شدن،هلاک،وای

پشیز: فلس،پول خُرد و فلزی کم ارزش،پول سیاه،سکه مسین کم ارزش

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

---------------------------------------------------

 کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد

مراکز پخش: 

تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن:  55904203

  کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۶ ، ۰۷:۲۶
سید علیرضا شفیعی مطهر

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 740

 

«گریستن» یا «شادزیستن»؟! 

 

 بسیاری از مردم نه به «لطیفه های تکراری» می خندند 

و نه به «سخیفه های استمراری»، 

ولی برای «غم های استمراری» و «غُصّه های تکراری»

  «بارها» چون «بی قرارها» می گریند!! 

گویی در «رنگ دهر» و «فرهنگ شهر»،

آن چه «دلالت دارد» و آن را «اصالت می شمارد»،

«اندوه غمبادی» است،نه «شکوه شادی»!

گویی «گریستن ثواب» دارد و «شادزیستن،عِقاب».

حتّی «چندیدن، مُجاز» است و «خندیدن، بدون جواز»!

بیاییم نه «به هم»،که همه «با هم» بخندیم!

 

#شفیعی_مطهر

-------------------------------

سخیف: سست، سبک ،ضعیف، ناقص

غمباد: ورم زیر گلو و گردن

عِقاب: سزای گناه و کار بد،شکنجه کردن،عذاب،شکنجه

چندیدن:حالت اشمئزار از دیدن چیزی ناپسند(چَندش: حرکت اعصاب توام با نفرت از چیزی)

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

---------------------------------------------------

 کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد

مراکز پخش: 

تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن:  55904203

  کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۶ ، ۰۵:۵۶
سید علیرضا شفیعی مطهر

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 739

 

«شکوفه لبخند» بر «لب های نژند»

 

 در «بازار بزرگ زندگی» و در «مدار سترگ ارزندگی»، 

«ارزان ترین کالا» و «زیباترین غنچه شکوفا»،

«شکوفه لبخند» حتّی بر «لب های نژند» است.

 لبخند می تواند از «نیش زهرآگین»،«نوش شیرین» بسازد

و از «ضَلالِ نفرین»،«زُلالِ آفرین»! 

چه بسیار «بینوای دردمند» که با یک «اکسیر لبخند» «درمان»،

و چه بی شمار «خارِ خلنده» که با یک «گلنارِ خنده» «گلستان» می شود.

یک «کوفه دردمند» را با یک «شکوفه لبخند» می توان شاد کرد.

لبخند برای «اَخم»ها «همدم»است و برای «زخم»ها،«مرهم»!

با سرانگشت لبخند چه «گره های کور را که می توان گشود»

و چه «گریوه های دور را که می توان پیمود»!

بیاییم «آفتِ نژند» را با «لطافتِ لبخند» «بزداییم» 

و دروازه های «شادی» را به روی این «دُژآبادی» «بگشاییم»!

 

#شفیعی_مطهر

---------------------------------- 

مدار: جای دورزدن و گردش ،آنچه که چیزی به دور آن می گردد

نژند: اندوهگین،افسرده،پژمرده،خشمگین،سرگشته

ضَلال: گمراهی،گم شدن

اکسیر: کیمیا،جوهری که ماهیت جسمی را تغییر دهد،مثلا مس را طلا کند

خلنده: فرورونده،فرورونده چیزی نوک تیز مانند خار یا سوزن در بدن یا چیز دیگر

اَخم: چین پیشانی و ابرو،ترشرویی 

گریوه: پشته ،تپه،گردنه کوه

دُژآباد: خشم آلود،بدخو،زشتخو،سهمگین

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

---------------------------------------------------

 کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد

مراکز پخش: 

تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن:  55904203

  کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۶ ، ۰۶:۳۵
سید علیرضا شفیعی مطهر

 

دیوانسالاری و بوروکراسی 

 

امام علی(ع): 

« هر بامداد و واپسین با مردم بنشین ،پرسشگران را پاسخ گوی،نادانان را بیاموز و با دانایان بیامیز. نکند که در برخورد با مردم جز زبانت ،نماینده و سخنگویی و جز چهره ات ،دربانی باشد. از پذیرش مستقیم نیازمندان و گفتگوی بی واسطه با آنان دریغ مکن.»

« ...وَ اجلِس لَهُم العصرین،فَافت المستفتی و علّم الجاهل و ذاکرالعالم. ولا یکن لک الی النّاس سفیر الّا لسانک و لاحاجب الّا وجهک و لا تحجبنّ ذا حاجه عن لقائک بها...»

(نهج البلاغه،نامه 67)

و نیز : « نکند پنهانی تو از مردم به درازا کشیده و دیدارت دیر به دیر صورت گیرد،چرا که چنین مشی و مَنِشی،خود نوعی تنگ بینی و تنگ خویی است و ناآگاهی و بدفهمی از رویدادها و اتّفاقات و اطّلاعات را به بار می آورد.»

« فلاتطولّنّ احتجابک عن رعیّتک ، فانّ احتجاب الولاه عن الرّعیه شعبه من الضّیق و قلّه علم بالامور و الاحتجاب منهم یقطع عنهم علم مااحتجبوا دونه...»

(نهج البلاغه،نامه 53)

--------------------------------

نقل از کتاب«شورا، مشورت و مشارکت از دیدگاه امام علی علیه السلام»، نوشته #شفیعی_مطهر،ص36

این کتاب اخیرا منتشر شد

مراکز پخش:

 تهران :انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

 شهر ری : فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان،تلفن 55904203

کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۹۶ ، ۱۱:۵۲
سید علیرضا شفیعی مطهر

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 738

 

«پرسش آفرینی» یا «پاسخ گزینی»؟!



 همه «پیشرفت های بشر» و «ترقّیات مستمر» 

میوه هایی هستند «روییده از درخت سوال» 

و جرعه هایی «جوشیده از چشمه آمال» .

«پژوهشگران بزرگ» و «دانشوران سترگ» کسانی اند 

که برای بشریت «سوال های بزرگ می آفرینند»،

نه آنان که سوال های بزرگ را «به پاسخ می نشینند».

پرسش،انسان را «به تکاپو می اندازد» و او ناگزیر«به جُستجو می پردازد».

امّا پاسخ او را از «تلاش بازمی دارد» و از «کنگاش بی نیاز می پندارد» 

پاسخ،انسان را از «سراب»،«سیراب» می کند.

«سوال»،انسان را «فعّال» می کند و «جواب» او را «خواب»!

او با داشتن پرسش به سوی جواب «ناآرام می شتابد»،

اما با یافتن جواب «آرام می خوابد»!

 آن چه انسان را در «سیرِ کمال» و «مسیر استکمال»پیش می برد،

«پرسش آفرینی» است،نه «پاسخ گزینی»!

 

#شفیعی_مطهر

---------------------------

 کنگاش: شور،مشورت

استکمال: طلب کمال و تمام کردن،به کمال رسانیدن،کامل کردن

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

---------------------------------------------------

 کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد

مراکز پخش: 

تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن:  55904203

  کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۹۶ ، ۰۷:۰۱
سید علیرضا شفیعی مطهر

 

 انحصارگرایی و اقتدارطلبی حاکم 

 

امام علی(ع) :

« مبادا  که خود کامانه و اقتدارگرایانه ،اموال عمومی و امکانات ملی را که مردم نسبت به آن حقّ برابر و یکسان دارند، در انحصار خود درآورده و ویژه خویش گردانی!»

« ایّاکَ وَ الاِستِئثار بِما النّاس فیهِ اسوه »

(نهج البلاغه،نامه 53)

-------------------------------

نقل از کتاب«شورا، مشورت و مشارکت از دیدگاه امام علی علیه السلام»، نوشته #شفیعی_مطهر،صص35 و 36

این کتاب اخیرا منتشر شد

مراکز پخش:

 تهران :انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

 شهر ری : فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان،تلفن 55904203

کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۶ ، ۱۰:۴۸
سید علیرضا شفیعی مطهر

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 737

 

«دانش آموختن» و «تجربه اندوختن» 

 

میوه تا خود را «کال» می داند،در راه کسبِ «کمال» می کوشد،

اما آن گاه «بیوسیدن را ابراز» و «پوسیدن را آغاز» می کند،

که خود را در «کفایت کمال» و «نهایت جمال» می پندارد.

انسان نیز تا در «راه تکامل» و «همراه تحوّل» گام برمی دارد،

هر لحظه «ژرف تر می سگالد» و «شگرف تر می بالد»؛

امّا آن گاه که خود را در «حالِ دانایی» و «کمالِ توانایی» احساس کند، 

از «روند رشد و رشاد بازمی ماند» و «فرایند ارشاد را می میراند».

اینجاست که «پوسیدن را می آغازد» و به «دوسیدن می پردازد»! 

بنابراین انسان برای «ادامه حیات» باید «برنامه نجات» را 

«به گونه ای بنگرد» و «به نمونه ای بنگارد»،

که هیچ گاه خود را از «دانش آموختن» و «تجربه اندوختن» بی نیاز نداند.

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------------

کال: میوه نارس

بیوسیدن: طمع به جیزی داشتن،توقع داشتن،طمع کردن

می سگالد:می اندیشد(سگالیدن : اندیشیدن،فکرکردن)

شگرف: نیکو و خوش آیند،بی نظیر در خوبی و زیبایی،

دوسیدن: چسبیدن،خود را به کسی وابسته کردن،چسبیدن برای مکیدن

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

---------------------------------------------------

 کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد

مراکز پخش: 

تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن:  55904203

  کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۶ ، ۰۷:۲۵
سید علیرضا شفیعی مطهر

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 736

 

«وای وای» یا «نوای نای»؟! 

 

  من خُنیاگری را دیدم که در «ساز» او «سوزی» بود 

و این «سوز» را برای «ساز» می خواست.

او «می سوخت» برای «ساختن» و «می ساخت» برای «سوختن»!

او «سوز» را برای اثربخشی «ساز» می خواست 

و «ساز» را برای بازآفرینی «سوز»! 

بنابراین دانستم که باید نوازنده «سوز دل» و «گداز محفل» را 

نه با «وای وای»،که با «نوای نای» «درآمیزد»،

تا «ذوق نیوشنده» و «شوق شنونده» را «برانگیزد».

نغمه ای بر «دل می نشیند» و آنجا «منزل می گزیند»،

که از «سوز دل برآید» و بر «فروز فضایل بیفزاید».

باید از «جهان، دل برداشت» و از «جان مایه گذاشت». 

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------

خُنیاگر:  نوازنده،آوازخوان،سرودخوان

نوا: آواز،آهنگ،نغمه

نای: نی،از آلات موسیقی که با دهان نواخته می شود

نیوشنده: شنونده،گوش دهنده

فروز: روشنی،روشنایی

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

---------------------------------------------------

 کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد

مراکز پخش: 

تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن:  55904203

  کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۶ ، ۰۶:۳۳
سید علیرضا شفیعی مطهر