وب‌نگاشته‌های شفیعی‌مطهر

بخشی از آثار،مقالات،سروده‌ها و تالیفات شفیعی‌مطهر

وب‌نگاشته‌های شفیعی‌مطهر

بخشی از آثار،مقالات،سروده‌ها و تالیفات شفیعی‌مطهر

انتشار مقالات،سروده‌ها و معرفی آثار و تالیفات سیدعلیرضاشفیعی‌مطهر

بایگانی

۲۹ مطلب در تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است

 

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 996)

 

«گُسلِ طُغیان» و «عللِ عِصیان»!

 

انقلاب ها بیش از آن چه «مولودِ خیزشِ خیرآفرینِ» مردم باشد،

«معلول کُنِشِ ننگینِ» حاکمان است!

هر«انقلاب» هر چند «کم التهاب»، 

برای مردم «بسیار پُرهزینه» و «واپسین گزینه» است.

انقلاب برای مردم «تحتِ ستم» در هر گوشه «عالَم»،

آن گاه بر مردم «تحمیل» و به خشونت «تبدیل» می شود،

که حاکمان همه راه های «دستاویز» و «مسالمت آمیز» را

با «حیله آشوب» و به «وسیله سرکوب»،

به روی مردم «حقجوی» و «پُرتکاپوی» می بندند

و مردمِ «گرفتارِ شُقوق» برای «احقاقِ حُقوق»  

گزیری جز «پیشتازی» حتّی به «قصدِ براندازی» ندارند!

«حاکمانِ هوشیار» و «فرمانروایانِ زیرَکسار»،

با گسترشِ آزادیِ «بیان» و «بنان» ، 

با هر «بهانه» برای هر «رسانه»،

می کوشند «گُسلِ طُغیان» و «عللِ عِصیان» مردم را 

پیش از «تحقُّقِ وقوع» و از «طُرُقِ مشروع» شناسایی و درمان کنند!

 هر خودکامه «جهان بین» که سرگذشتِ«خودکامگان پیشین» را

«بخواند» و خود را به جای او «بنشاند»،

امید است که بتواند از «سرشتِ شوم» و «سرنوشتِ محتوم»،

خود را «برهاند» و به ساحلِ نجات «برساند»!

 

 #شفیعی_مطهر

-------------------------------------- 

گُسل: شکاف،بریدگی

التهاب:زبانه کشیدن آتش،برافروختن

دستاویز: وسیله،بهانه،هر چیزی که آن را وسیله قرار دهند

گرفتار شُقوق: دچار پراکندگی،متفرّق

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ تیر ۹۷ ، ۰۶:۳۲
سید علیرضا شفیعی مطهر


هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 995)

 

«بَرَهوتِ زمین» و «مَلَکوتِ برین»

 

زندگی «لذّت آفرین» است و مرگ یک «آروین».

آن،«دوست داشتنی» است و این،«آرامش انگاشتنی». 

تنها چیزی که «شر» و «رنج آور» است،

«مرحله انتقال» و «فاصله انفصال» است.

مرگ،نه «فازِ نابودی»،که «آغازِ بهبودی» است.

 مرگ،پُلی است بین «فصلِ کِشت» و «وصلِ بهشت»!

دفتر عمر «چه حق و چه ناحق» هر روز «ورق» می خورَد،

و جوانان را «پیر» و پیران را «زمینگیر» می کند.

 آن که از «آبشارِ زمین» و «جویبارِ زمان»،

«زلالِ کمال»می نوشد،قطعاً مقامِ تماشای «جمالِ ذوالجلال» را درمی یابد!

چُنین کسی از عمر خود «سود جُسته» و جان در زُلال جانان «شُسته»!

برای او مرگ،پرواز از «بَرَهوتِ زمین» به «مَلَکوتِ برین» است!

 

#شفیعی_مطهر

----------------------------------

بَرَهوت: بیابان گرم و ناخوش و بی آب و علف

مَلَکوت: عالم فرشتگان،بزرگی و چیرگی و قدرت و عظمت و سلطه آسمانی

آروین: تجربه،آزمایش،امتحان

انفصال: جداشدن،جدایی،گسستگی

فاز: تغییر،تبدیل،تحول،تغییر تدریجی،مرحله،حالت،نمود

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ تیر ۹۷ ، ۰۷:۰۱
سید علیرضا شفیعی مطهر

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 994)
 

 

«مایه ترس» یا «سرمایه درس»؟! 

 

 هیچ تغییری بدون «درد و رنج» و «سختی و شکنج» نیست. 

گاهی این درد و رنج ،«کُند» است و گاهی «تُند»! 

گاه «رام و آرام» است و زمانی «مدام و درام» ! 

ولی در هر حال «لازمه تغییر» در «هاضمه تدبیر» ، 

  «پذیرشِ درد» در «نمایش یک نبرد» است . 

 هر تغییر هم «فازِ کندن» دارد و هم «فرازِ آکندن»!

انسان برای «ایجاد تغییر» و «امتدادِ تنویر»،

باید «درایتِ اعتراف» و «نهایتِ انعطاف» را داشته باشد.

برای «پیرایشِ گناه»،نخستین گام،«پذیرشِ اشتباه»است

و پذیرشِ اشتباه به «مناعتی ژرف» و «شجاعتی شگرف» نیاز دارد!

گاه برای «نیل به سعادت» باید از «میل به عادت» 

دل «بکَنَد» و دل را از ارزش های تازه «بیاکَنَد»! 

اشتباه برای خردمند نه «مایه ترس»،که «سرمایه درس» است.

گاه «خطا و آزمون» از «خطِّ خون» می گذرد،

ولی در عرصه خطا و آزمون از هر «عبارت» باید «عبرت» گرفت

و از هر «اشارت»،«بشارت»!

 

#شفیعی_مطهر

-----------------------------------

درام: نمایشی که هم غم انگیز باشد و هم خنده دار

 فاز: مرحله،حالت

فراز:جمله،عبارت،کلام

آکندن: پُرکردن،انباشتن

مناعت: پایداری و استقامت داشتن،بلندنظر و عالی طبع بودن

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۷ ، ۰۵:۱۵
سید علیرضا شفیعی مطهر

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 993

 

 «سبزکیشی» و «آزاداندیشی»

 

جامعه ای که از شهروندان آن به جای «تفکُّر» و «تدبُّر»،

 «طاعت» و «اطاعت» می خواهند،

آن جامعه نه در «عهد قَجَر»،که در «عصر حَجَر» بسر می بَرَد!

اگر چه بیشتر مردم، «فرجاد» و «باسواد» باشند!

هر «انسانِ خردمند» و هر «جامعه ورجاوند»،

در بستر «سبزکیشی» و «آزاداندیشی» 

می تواند «باکمال ببالد» و «با استدلال بسگالد».

روشنفکر،کسی است که «تحلیل و آگاهی» دارد،نه تنها «تحصیل دانشگاهی»!

روشنفکر هم «قدرت» را نقد می کند و هم «سُنّت» را.

آن را از «ریشه» و این را با «اندیشه»!

او تنها «توده» را «ستوده» می داند.

«سلاحِ»او،«اصلاح» است

و در این «قاموسِ پریشانی» و «اقیانوسِ طوفانی»،

تنها «بَلَمِ او»،«قَلَمِ او» است!

 و «پاروی او»،«بازوی او»!

 

#شفیعی_مطهر

----------------------------------------

قَجَر: قاجار،خاندان سلطنتی قاجاریه

عصر حَجَر: دوره ای از ماقبل تاریخ که انسان ابزارهایی خشن و ناصاف از سنگ می ساخت

فرجاد: فاضل ،دانشمند

سگالیدن: اندیشیدن،فکرکردن،رای زدن

توده: عامه مردم،انبوه مردم

سلاح: آلت جنگ،جنگ افزار،جمع: اسلحه

قاموس: دریا،میانه دریا،دریای عظیم

بَلَم: زورق کوچک،قایق کوچک 

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۷ ، ۰۵:۰۱
سید علیرضا شفیعی مطهر

 

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 992)

 

«پاک زیستن» و «باادراک نگریستن»! 

 

من شهری را دیدم که همه مردم آن «می لنگند» و با یکدیگر «می جنگند».

اینان کسی را که«راست راه می پوید» و «بی کم و کاست سخن می گوید»،

«نژندِ بیمار» و «نیازمندِ تیمار» می پندارند. 

در اینجا بیماری را «هنجار» و سلامت را «نابهنجار» می دانند.  

در نتیجه هر «زشتی را زیبا» و هر «پلشتی را فریبا» می نامند

و این «شعارِ هنجار» را «با افتخار جار» می زنند!

در این جا بنا بر یک قراداد «نهشته» و «نانوشته»،

همه انگار «یوغ می جویند» و به همدیگر «دروغ می گویند».

راستی نه «مهادِ آزادگی»،که «نمادِ سادگی» است.

چه سخت است در اینجا «پاک زیستن» و «باادراک نگریستن»!

...و ارزش انسانیّت انسان چون «شمع،سوختن» است و در «جمع،افروختن»!

 

#شفیعی_مطهر

----------------------------------------

نژند: اندوهگین، افسرده، پژمرده،سرگشته، خشمگین

تیمار: پرستاری و نوازش و مراقبت،غمخواری،دلسوزی 

هنجار: راه ، طریق، راه و روش، راه راست، جاده، طرز و قاعده

پلشتی: پلیدی، آلودگی، چرکینی

جار: بانگ، فریاد، داد

هشتن: گذاشتن، فروگذاشتن، رهاکردن،(نهشته: فروگذاشته،نادیده انگاشته)

یوغ: چوبی که هنگام شخم زدن زمین روی گردن جفت گاو می گذارند و گاوآهن رت به آن می بندند

مهاد: بساط، بستر،مهد

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۷ ، ۰۶:۴۸
سید علیرضا شفیعی مطهر

 

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 991)

 

«قُلّه قناعت» و «قلعه مناعت»

 

 من پرندگانی را دیدم «انبوه» و فارغ از هر «اندوه»،

نشسته بی هیچ «سار و سختی» بر «شاخسار درختی» .

پرندگان در «خیالِ نشستن» بودند و شاخه در «حالِ شکستن»،

امّا هیچ یک از پرندگان نه از «افتادن» می ترسیدند و نه از «جان دادن»،

زیرا اتّکای آنان به «پر و بال» بود،نه به «شاخسارِ نهال».

کسی که «دامنه خودباوری» و «گردنه خداداوری» را بپیماید،

به «قُلّه قناعت» و «قلعه مناعت» دست می یابد.

او نه به «کسی احتیاج دارد» و نه به «خَسی خراج می گزارد».

«انسان خرداندیش» به «توش و توانِ خویش» اعتماد دارد

و «توش گران» خود را بر «دوش دیگران» نمی گذارد.

بیاییم «خویش را بسنجیم» و از «دگراندیش نرنجیم»،

و بفهمیم که «کیستیم» تا بتوانیم روی پای خود «بایستیم»!

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------------------------

سار: رنج،آزار،محنت،درد،غصه

خراج: مالیات زمین و درآمد

خراجگزار: مالیات دهنده(خراج می گزارد: باج می دهد)

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۹۷ ، ۰۶:۰۵
سید علیرضا شفیعی مطهر


 

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 990)

 

«گفتن» یا «شنُفتن»؟!

 

برای انسانِ «خردمند» و «ورجاوند»

بهتر این است که با «دهانِ بسته» و «زبانِ خسته»

«گوشه عزلت گزیند» و در«پوشه مشقّت نشیند»

و در نظر همگان نه «موفّق»،که «احمق» به نظر برسد.

تا این که «دهان بگشاید» و «زبان بفرساید»

و همه بفهمند که «بحق»، «احمق»است!

 در تعامل با دیگران آن چه «دلیل می خواهد» و از «تحلیل می کاهد»،

«گفتن» است،نه «شنُفتن».

«استمداد از شنُفتن» بر «استعدادِ شکُفتن» می افزاید.

ولی آن گاه که «حق را پایمال» و «مُحِق را روانه سیاهچال» می کنند،

در آن جا «حق را نگُفتن» و «حقیقت را نهُفتن»،

«گناهی سنگین» است و «اشتباهی ننگین»!

آن جا باید «داد» را «اِمداد»

و بر سرِ «بیداد»،«فریاد» کرد!

 

#شفیعی_مطهر

-------------------------------

 ورجاوند: بلندپایه، ارجمند، برازنده

پوشه: پرده،هر چیزی که چیزی را بپوشاند،لفافه

استمداد: مددخواستن،یاری جستن،کمک خواستن

مُحِق: حق دار،صاحب حق

اِمداد: مددکردن،یاری دادن،کمک کردن

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۷ ، ۰۶:۰۲
سید علیرضا شفیعی مطهر

 

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 989) 

 

«یار» یا «اغیار»؟!

 

  بهترین راه نومید کردن «اهریمن» و انتقام از «دشمن»، 

  «پوشیدن نگاه» است و «بخشیدن گناه».

همیشه هر «خشونت نخستین»،«رعونت پسین» در پی دارد.

بهترین راه «گسستن رشته خشونت» و «شکستن سرشته رعونت»،

«پیرایشِ زه» است و «بخششِ بزه».

«کینه،جنگ» می آفریند و «سکینه،فرهنگ»!

«انتقام بر آلام» می افزاید و «احترام بر قوام».

«احترام»،کینه توز را «رام» می کند

و «دُشنام»،دوست را «ناآرام»!

بیاییم بر «نرمی زبان» و «گرمی بیان» بیفزاییم،

تا از «اغیار»،«یار» بسازیم 

و از «بیعار»،«عار»!

 

#شفیعی_مطهر

------------------------  

سرشتن: آغشتن،خمیرکردن،خلق کردن

رعونت : احمق شدن،کم عقلی،یاوه سرایی

زه: چلّه کمان(انتقام)

 بزه: گناه ،خطا، جرم

 سکینه: وقار،طمانینه،مهابت،آرامش،آهستگی

قَوام: عدل،اعتدال،راستی،استواری و پایداری

اغیار: بیگانگان،دیگران،جمع غیر

بیعار: کسی که از هیچ عیبی ننگ نداشته باشد،بی شرم،بی حیا

عار: شرم داشتن،ننگ داشتن

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ تیر ۹۷ ، ۰۶:۳۴
سید علیرضا شفیعی مطهر

 

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 988)

 

«دعای خیر» و «ادّعای غیر»

 

من «بنده» ای «شرمنده» را دیدم که به خدا گفت:

 اگر «سرشت» و «سرنوشت» مرا تو نوشته ای، پس چرا دعا کنم؟

 خدا پاسخ داد:

 شاید «هِشته» و «نوشته» باشم،

که هر چه تو «دعا» و «تمنّا» کنی!

 بنابراین «دعای خیر» درباره «ادّعای غیر»،

می تواند «آینده را بیاراید» و «آلاینده را بپیراید».

 

#شفیعی_مطهر

-----------------------------

سرشت: خوی، نهاد، طینت، فطرت

هشتن: گذاشتن،فروگذاشتن، رهاکردن

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ تیر ۹۷ ، ۰۷:۳۵
سید علیرضا شفیعی مطهر

 

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 987)

 

«فکر» یا «ذکر»؟! 

 

 «متحجّران سنگواره» و «متعصّبان پُر انگاره»

  از «پندارهای شوم» و «انگارهای موهوم» ، 

«بُت واره هایی خالی» و «رخساره های خیالی» می سازند

و از آن ها «خودآگاه می ترسند» و آن ها را«ناخودآگاه می پرستند»!

اینان هر «خطّی را خطا می پندارند»

و هر «اندیشه ای را بی ریشه می انگارند».

 جز «بافته های سخیف» و «یافته های اراجیف»،

هیچ «منطق عقلی» و «حقایق نقلی» را نمی پذیرند!

«خودارزی را فُسیل» و «خردورزی را تعطیل» کرده اند! 

«دهانی گُسسته» دارند و «اذهانی بسته»!

از شنیدن هر سخن منطقی «می پریشند»،

امّا لحظه ای «نمی اندیشند».

به جای «فکر»،فقط «ذکر» می کنند،

آن هم نه با «تنقیح»،که فقط با «تسبیح»! 

و نه با «زمزمه جان»،که با «لقلقه زبان»!

 از هر «اندیشه نو به شدّت برمی آشوبند» 

و هر «خردپیشه پیشرو را با حدّت سرمی کوبند»!

«باورهای دینی شان،تلقینی» و «جهان بینی شان تا نوکِ بینی» است.

آنان «شخص شان حقیر»است و «شخصیّت شان قابل تحقیر»!

انسان، با «تکریم،کریم» می شود و با «تحقیر،حقیر»!

اینان «رغبتِ دیدن» و «زحمتِ اندیشیدن» را به مُرادها وانهاده اند

و خود «مَهلِ مُرید»اند و «اهلِ تقلید»!

 

#شفیعی_مطهر

-------------------------------------------

متحجّر: سنگ شده،دُگم

متعصٌب: کسی که در کاری تعصبب و جانبداری بی جا نشان دهد

انگاره: پندار،تصور،فکر و خیال،افسانه،سرگذشت

رُخساره: رخ، روی، چهره، صورت، سیما

سخیف: سُست، سبک، ضعیف، ناقص، سبک عقل

اراجیف: سخنان بیهوده،اخبار دروغ و بی اصل

فُسیل: سنگواره

تنقیح: پاکیزه کردن،خالص کردن،اصلاح کردن کلام از عیب و نقص

لَقلَقه: بانگ لک لک،بیهوده گویی 

حدّت: تنذی،تیزی،خشم،غضب،برندگی

مُراد: مقصود،منظور،پیشوا

مَهل: نرمی و آهستگی

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۷ ، ۱۲:۴۶
سید علیرضا شفیعی مطهر