وب‌نگاشته‌های شفیعی‌مطهر

بخشی از آثار،مقالات،سروده‌ها و تالیفات شفیعی‌مطهر

وب‌نگاشته‌های شفیعی‌مطهر

بخشی از آثار،مقالات،سروده‌ها و تالیفات شفیعی‌مطهر

انتشار مقالات،سروده‌ها و معرفی آثار و تالیفات سیدعلیرضاشفیعی‌مطهر

بایگانی

۲۵ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

هر پگاه نو با یک نگاه نو

«نه آشوب» و «نه سرکوب»!فرگرد1816

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

برخی نابخردان تا خود «با هوار برنیاشوبند» و با سر «بر دیوار نکوبند»،

نه «شوربختیِ دار» را درک می کنند و نه «سختیِ دیوار» را.

فاجعه آن جا رخ می نماید که پس از «برآشوبیدن» و «سرکوبیدن»،

نه برای «سروران سری» می ماند و نه برای «دربه دران،دری»!

زیرا «درها بسته» اند و «سرها،شکسته»!

آنان که «حرفی برای گفتن» دارند و «ظرفی برای شکفتن»،

از «اعتراض»،«اعراض» نمی کنند،

ولی هم با «آشوب» مخالف اند و هم با «سرکوب»!

شفیعی مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

هوار: صدای فروریختن سقف

ظرف: ظرفیّت،سعۀ صدر،گنجایش

اعراض: خودداری، پرهیزکردن ،رخ برتافتن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۰۱ ، ۰۷:۱۳
سید علیرضا شفیعی مطهر

هر پگاه نو با یک نگاه نو

«فطرت بشر» و «شرارت شر»!فرگرد 1815

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

«گرایش شر» از آغاز «پیدایش بشر»،

می کوشد تا با «پیشۀ تیشه»،«ریشۀ اندیشه» را برکَنَد.

ولی «سرنیزۀ زور» هرگز نمی تواند «انگیزۀ شعور» را

«سربکوبد»،اگرچه با همۀ توان «برآشوبد».

«فطرت بشر»،«شرارت شر» را نمی پذیرد.

نه تنها «نظرهای سُست»،بلکه «باورهای دُرُست» را نیز

نمی توان با «مزدور هرزه» و «زور سرنیزه»،

به «خردمندان خودآگاه» و «ورجاوندان دادخواه» تحمیل کرد.

بیاییم «تفنگ لال را فروگذاریم» و به «فرهنگ استدلال روی آریم».

با «کلام بلیغ»،«پیام تبلیغ» را

با «زبان صادق» و «بیان منطق»،

«خالف را بی دفاع» و «مخالف را اقناع» کنیم.

شفیعی مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

پیشه: کار،هنر

خالف: احمق،نادان،ابله ،بی خبر

اِقناع: قانع ساختن،راضی کردن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۰۱ ، ۰۳:۳۳
سید علیرضا شفیعی مطهر

#طنزسیاهنمایی 393

«زبان قال» یا «زبان حال»؟!

گفت: آیا دولت باور ندارد که اکثریّت ملّت ایران طرفدارش هستند؟

گفتم: البتّه همین طور است.

گفت: پس چرا دولت با فیلترکردن سایت ها و شبکه های پیام رسان و محدودیّت اینترنت مانع دسترسی طرفداران خود به فضای مجازی می شود؟

گفتم:چون مخالفان دولت از آن علیه دولت استفاده می کنند.

گفت: به هر صورت اکثریّت با موافقان دولت است و در مجموع به نفع دولت است.

گفتم: تحلیل تو چیست؟

گفت: من و تو بر این باوریم که اکثریّت ملّت طرفدار دولت اند،ولی خود دولت چنین باوری ندارد!گرچه با «زبان قال» همفکر ماست،ولی در «زبان حال» آن را باور ندارد و بر اساس همان باور، فضای مجازی را به روی ملّت می بندد!

زمانی یک مومن مسیحی کلیسایی ساخت. ثروتمندی در کنار آن یک قمارخانه دایر کرد و از کنار توصیه ها و اعتراضات کلیسا با کمال بی اعتنایی گذشت. کشیش ناگزیر در روز یکشنبه ضمن دعای هفتگی نفرین کرد که خدا قمارخانه را نابود کند. اتّفاقاً همان شب قمارخانه در یک آتش سوزی نابود شد. فردای آن روز صاحب قمارخانه با استناد به نفرین کشیش ،به دادگاه شکایت کرد و او را به عنوان عامل نابودی قمارخانه متّهم کرد و خواستار دریافت خسارت شد. کشیش ضمن ردّ اتّهام ،نفرین خود را در نابودی قمارخانه بی اثر دانست.

روز دادگاه قاضی اعلام کرد با دعوایی بی سابقه روبه روست که کشیش مسیحی اثر نفرین خود را باور ندارد،ولی کافر غیرمسیحی آن را باور دارد!!

حالا دولت «زبان حال» خود را در «زبان قال» باور ندارد!

گفتم: باز هم #سیاهنمایی کردی؟!

شفیعی مطهر

لینک کوتاه در سایت خبرگزاری اقتصاددان:

http://www.eqtesaddan.ir/?p=104675

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۰۱ ، ۰۱:۵۹
سید علیرضا شفیعی مطهر

هر پگاه نو با یک نگاه نو

«فقد مُنقاد» یا «نقد نقّاد»؟!فرگرد 1814

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

«خردپیشۀ چُست» باید با «اندیشۀ دُرُست»،

به استقبال «آرای گونه گون» و «آواهای گوناگون» برود.

سپس با یاری «همۀ مواهب شعور» به «همهمۀ عواقب امور» بیندیشد.

سخن موافقان در «جمال می درخشد»،ولی «کمال نمی بخشد».

نظریات موافق «دل را رام» می کند و «محفل را آرام»،

ولی این «نقّاد موشکاف» است که با «انتقاد شفّاف»،

«عیوب را می گوید» و «ذنوب را می شویَد».

بیاییم از «فَقد مُنقاد ننالیم» ،ولی به «نَقد نقّاد ببالیم»!

شفیعی مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

چُست: چابک،چالاک،محکم،استوار،تند و سریع،زیبا

فَقد: از دست دادن،نداشتن

مُنقاد: مطیع،فرمانبر

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۰۱ ، ۰۵:۵۲
سید علیرضا شفیعی مطهر

گزین گویه های مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺

1281-در «جوامعِ آشُفته» با «حاکمانی خُفته»،

که حکومت در همۀ «امورِ زندگانی»،

حتّی در «مرورِ نهانیِ» نیز دخالت می کند،

حجمِ زیادِ «بایدها» و «نبایدها»،

و «ممنوع ها» و «نامشروع ها»،

مردم را «کلافه» و «درگیرِ خرافه» می سازد،

ناگزیر مردم بر حجمِ «خلاف ها» و «اختلاف ها» می افزایند.

در نتیجه «توهُّمِ کافری» موجبِ «تورُّمِ کیفری»می شود.

راهِ «درمانِ این درد» و «در امان ماندن از این شگرد»،

گسترشِ «آزادی» و عدم دخالت حکومت در «امورِ عادی»است.

***************

تورُّم: ورم کردن،آماسیدن،(تورُّم کیفری: افزایش زیاد کارهای غیرمُجاز و تعددِ مجازات ها)

مُرور: گذرکردن ،مطالعه اجمالی

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺

1282-هر شهروند،«کریم» است و «حریم» دارد .

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺

1283-باید «کریم» ها را «مُکرَّم» داشت و «حریم»ها را «محترم».

باید تجاوز به هر «حریم» ، «تحریم» شود.

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺

1284-همه شهروندان باید آزاد باشند که چه «بنوشند» و چه «بپوشند»،

چه «راهی را بپویند» و چه «همراهی را بجویند».

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺

1285-«رفعِ محدودیّت ها» و «دفعِ محرومیّت ها»،

بر «کرامتِ شهروندان» و «شهامتِ ورجاوندان» می افزاید

و از «فرمان های دَنی» و «نافرمانی های مدَنی» می کاهد.

************

دَنی: ناکس،پست،و حقیر،ضعیف

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺

شفیعی مطهر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۰۱ ، ۰۰:۲۹
سید علیرضا شفیعی مطهر

 چرا نمی توانیم با مخالفان خود به تفاهم برسیم؟

بنا به روایات برادران اهل تسنّن ، میلاد حضرت رسول اکرم (ص) ۱۲ ربیع الاوّل سال ۵۳ قبل از هجرت است ، ولی راویان شیعه عموماً ۱۷ ربیع الاوّل را روز ولادت آن حضرت می دانند . ابتکار وحدت طلبانه و پیشنهاد مدبّرانه زنده یاد حضرت آیت الله العظمی منتظری ، از این عامل به ظاهر تفرقه ، نماد یگانگی و سمبل وحدت ساخته است . بنا بر این پیشنهاد از دوازدهم ربیع الاوّل هر سال تا هفدهم آن ماه به عنوان ایّام فرخندۀ میلاد پیامبر اکرم(ص) و هفتۀ وحدت نامگذاری شد ، تا در سراسر جهان اسلام آیین های جشن و سرور برگزار شود و در این آیین ها بر تحکیم ستون های وحدت و رشته های استوار همبستگی و یگانگی تاکید گردد . 

وحدت چیست؟

مقصود از وحدت فِرَقِ اسلامی از جمله شیعه و سنّی این نیست که سنّی ها ، شیعه یا شیعیان ، سنّی شوند ، یا هر دو مذهب نسبت به بعضی از مواضع خود تجدید نظر کرده ، از برخی باورها دست بکشند ، تا دیدگاه هایشان به یکدیگر نزدیک شود ، بلکه هدف از وحدت این است که طرفین ضمن حفظ مواضع خود :

۱ - درباره مفترقات با یکدیگر نستیزند. 

۲ - درباره مشترکات با یکدیگر متّحد و متّفق شوند و در راه وصول به اهداف مشترک یکدیگر را یاری دهند . 

اگر چنین وحدتی جلوه گر شود ، تمام فتنه ها و درگیری های قومی ، قبیلگی ، نژادی ، فرقه ای و مذهبی رفع شده ، مسلمین در دنیا به عنوان عظیم ترین ، قدرتمندترین و ثروتمندترین اتّحادیه و بلوک سیاسی ، اقتصادی ، کشاورزی ، نظامی ، فرهنگی و... مطرح می شوند .

بدون تردید ، وحدت و همبستگی ملل اسلامی مورد تاکید و آرزوی همۀ اندیشمندان ، روشنفکران و دانشمندان اسلامی است . همۀ مصلحان ، مسلمانان را به وحدت فراخوانده اند، اما چرا علی رغم این همه تاکیدات و توصیه ها ، وحدت واقعی تحقُّق نمی یابد ؟ به باور من علّت عمدۀ عدم تحقّق وحدت ، نامشخّص بودن محور وحدت است . همه ، وحدت را می ستاییم ، ولی عملاً برتفرقه می افزاییم . چرا ؟ چون درک و تعریف ما از مفهوم وحدت ، یکسان و شفّاف نیست . همه وحدت را می خواهیم ، اما نمی گوییم حول چه محوری؟!

خداوند در آیۀ ۶۴ سورۀ آل عمران وقتی اهل کتاب را به وحدت فرا می خواند ، بلافاصله محور وحدت را مشخّص می کند :

« قُل یا اهل الکتاب تَعالَوا اِلی کلمهٍ سواءٍ بَیننا و بَینَکُم...»

« بگو ای اهل کتاب ! بیایید از آن کلمۀ حق که میان ما و شما یکسان است ، پیروی کنیم.( و آن کلمه این است که ) به جز خدای یکتا هیچ کس را نپرستیم و برخی از ما بعضی را به جای خدا به ربوبیّت تعظیم نکنیم . ( یعنی رُوسای مذهب را به رتبۀ پرستش و اختصاصات الهی نرسانیم. ) پس اگر از حق روی گرداندند ، بگویید: شما گواه باشید که ما تسلیم فرمان خداوندیم .»

علّت اصلی بیشتر اختلافات بین ادیان ، مذاهب و نظریات مختلف ، قشری نگری و ظاهراندیشی است . گوهره و جوهرۀ همۀ ادیان الهی یکی است . ما هر چه از پوسته و ظاهر به سوی مغز و اصل ادیان پیش می رویم ، بیشتر به مایه های وفاق و وحدت و سرمایه های وحدانیّت نزدیک می شویم .

 مخاطبان پیام هفتۀ وحدت تنها اهل تشیُّع و تسنُّن نیستند ، بلکه هر انسان باید آن قدر سعۀ صدر و ظرفیّت داشته باشد که بتواند عقاید مخالف خود را بشنود ، تحمُّل کند، منطقی و منصفانه برخورد کند، مخالف را تکفیر و تفسیق نکند ، بر مخالف نشورد و با او نستیزد . منطق قرآن از هر مسلمان می خواهد که هر سخنی را بشنود ، آن را با معیار خرد بسنجد و از بهترین آن پیروی کند :

« فَبَشِّر عِباد الّذینَ یَستَمِعونَ القَول وَ یَتَّبِعونَ اَحسَنهُ » ( زمر ، ۲۰)

و باز این پیام قرآن است که ما را به بهترین شیوۀ بحث ، مناظره و گفت و گو فرا می خواند: 

« اُدعُ اِلی سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَهِ وَ المَوعِظَه الحَسَنَهُ وَ جادِلهُم بِالَّتی هِیَ اَحسَن » ( نحل ، ۱۲۵)

معنی وحدت این نیست که هرکس بخواهد با ما متّحد باشد ، باید مثل ما بیندیشد ، بلکه باید با بهره جستن از معیارها ، ملاک ها و منابع مُستند قرآنی و روایی و ترازوی منطق و عقل ، اندیشه ها و افکار را بسنجیم ، تا با جرقّهۀ حاصل از برخورد اندیشه ها و اصطکاک افکار ، راه صواب و اندیشه برتر نمایان شود . 

 اصل  «اختلاف » در اندیشه ها و افکار، پدیده ای مثبت و رشدآور ارزیابی می شود . کمال انسان ها در اختلاف اندیشه هاست . پیامبر بزرگوار ما(ص) ، اختلاف فکری اندیشمندان را رحمت و مایۀ رشد علمی و عقلی می نامند . اگر همۀ افکار و عقاید مثل هم باشد ، تضارب آرا معنا ندارد . بنابراین تنها راه حفظ وحدت برای همه ملّت ها ، فرقه ها و افراد این است که یکدیگر را تحمُّل کنند ، ظرفیّت های فکری ، سیاسی ، اجتماعی ، علمی ، عقلی و مذهبی خود را ارتقا دهند .

         میلاد خجستۀ این دو کوثر رحمت و زمزم هدایت ، ولادت مسعود نبیّ مکرّم اسلام حضرت محمّد (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) و هفتۀ وحدت بر امّت مسلمان و جامعۀ بشریت مبارک باد . 

                                      در کسب رضای حق موفق باشید 

شفیعی مطهر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۰۱ ، ۰۷:۰۶
سید علیرضا شفیعی مطهر

#طنزسیاهنمایی. 392

انتقاد خوشایند!!

گفت:چرا مسئولان ما به انتقادات متخصّصان دلسوز گوش نمی دهند؟
گفتم: چون نقدهای تلخی مطرح می کنند که خاطر خطیر مسئولان دلسوز ما را می رنجاند.اینان باید طوری انتقاد کنند که مسئولان زحمتکش ما خوششان بیاید!!
گفت : دوستم چاق بود. به او گفتم: چرا برای کاهش وزن کاری نمی کنی؟
پاسخ داد: اخیرا اقدامی اساسی کرده ام.
پرسیدم: چه کرده ای؟
پاسخ داد: ترازویی دقیق و دیجیتال داشتم که وزنم را روز به روز در حال افزایش نشان می داد و مرا ناراحت می کرد. اخیراً یکی از دوستان یک ترازوی قدیمی به من داد که همیشه وزنم را ثابت نشان می دهد!!حالا خیالم راحت شد!

گقتم :باز هم #سیاهنمایی کردی؟!

شفیعی مطهر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مهر ۰۱ ، ۰۶:۱۲
سید علیرضا شفیعی مطهر

هر پگاه نو با یک نگاه نو

«آبادی مسکن» یا «آزادی میهن»؟!فرگرد 1813

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

هیچ پرنده ای در «قفس،لانه» و در «محبس،آشیانه» نمی سازد؛

زیرا نمی خواهد برای فرزندانش «اسارت» و «حقارت» را به میراث گذارد.

بنابراین بیاییم پیش از «ذکر آبادی مسکن» به «فکر آزادی میهن» باشیم.

«انسان بدون آزادی» و «جهان بدون نقّادی»،

«عقلانیّت را از نیّت می زداید» و «بشریّت را به شر می آلاید»!

«نهال خرد» و «حال بخرد»،

بر اثر وزش «نسیم بهارین آزادی» و «شمیم ریاحین نقّادی»،

«بارور» و «تناور» می شود.

شفیعی مطهر 

دانلود رایگان کتاب ها و دیگر آثار این قلم در کانال گزین گویه های مطهر

https://t.me/nedayemotahar

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مهر ۰۱ ، ۰۵:۰۵
سید علیرضا شفیعی مطهر

#طنزسیاهنمایی.391

نوعی کارآفرینی!!

گفت: امام جمعۀ موقت تهران منظور از قطع سیستم اینترنت یمن را شنیده نشدن صدای مردم مظلوم یمن از سوی جهانیان دانسته اند.

گفت: حرف درستی زده اند.

گفت : منظور از قطع اینترنت ایران چیست؟

گفتم: ما در ایران به «قطع اینترنت ایران» می گوییم «طرح صیانت»! بنابراین بد نیست!قطع اینترنت در یمن بد است،نه در ایران!

گفت:یعنی یک بام و دو هوا؟

گفتم: نه! قصد مسئولان خیر و مصلحت است! شاید مسئولان دلسوز ما چون نتوانسته بودند سالی یک میلیون فرصت شغلی ایجاد کنند، بنابراین کوشیدند از این طریق برای فیلترشکن سازها فرصت شغلی ایجاد کنند!

گفت: با فیلترینگ اینستاگرام یک میلیون فرصت شغلی دیگر هم از بین رفت!

گفتم: شاید تعداد فرصت های شغلی برای فیلترشکن سازها بیشتر از یک میلیون باشد!

مسئولان ما حتّی به فکر کارآفرینی برای بیکاره ها هم هستند.اینان فیلتر می کنند تا سازندگان و فروشندگان فیلترشکن هم بتوانند لقمه ای نان بخورند!

گفت: حالا تکلیف ما مردم چیست که هزینه فیلترکننده و فیلترشکن ساز را باید بپردازیم؟

گفتم: هر کسی کار خود را می کند.یکی فیلتر می کند و دیگری فیلترشکن می سازد!

گفت: روزی دو کارگر را با بیل و کلنگ دیدند که یکی کانال می کَند و دیگری پُر می کند!

به آنان گفتند: این چه کار بیهوده ای است که می کنید؟

پاسخ دادند: ما سه نفر بودیم. یکی کانال می کَند و دومی در آن لوله می خوابانید و سومی کانال را پر می کرد. امروز دومی نیامده است. ما هر یک کار خود را می کنیم!!

حالا فیلترکننده و فیلترسازنده هر یک کار خود را می کنند!

این هم نوعی کارآفرینی است!!

گفتم: باز هم #سیاهنمایی کردی؟!

شفیعی مطهر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ مهر ۰۱ ، ۰۷:۱۰
سید علیرضا شفیعی مطهر

هر پگاه نو با یک نگاه نو

«دوستان خوب» در «بوستان قلوب».فرگرد 1812

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

«مهر دوستان خوب» بر سینۀ «سپهر بوستان قلوب» می درخشد.

نهال مهر دوستان را نباید نه در «بستر دل های بی قرار» بکاریم

و نه در «خاکستر اذهان فراموشکار»؛

بلکه «ریشۀ این نهال» را باید در «بیشۀ روح لایزال» کاشت.

زیرا روزگاری «خاطر دل ها خاموش» و «خاطرۀ اذهان فراموش» می شود.

ولی روح ها در «بینش آگاهی» و «آفرینش الهی»،

همیشه «جانانه» و «جاودانه»اند.

شفیعی مطهر

☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸☘️🌺🍃🌸

مهر: اولی به معنی خورشید و آفتاب،دومی به معنی دوستی و محبّت

لایزال: زوان ناپذیر،جاودانه،ابدی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ مهر ۰۱ ، ۰۲:۵۰
سید علیرضا شفیعی مطهر