وب‌نگاشته‌های شفیعی‌مطهر

بخشی از آثار،مقالات،سروده‌ها و تالیفات شفیعی‌مطهر

وب‌نگاشته‌های شفیعی‌مطهر

بخشی از آثار،مقالات،سروده‌ها و تالیفات شفیعی‌مطهر

انتشار مقالات،سروده‌ها و معرفی آثار و تالیفات سیدعلیرضاشفیعی‌مطهر

بایگانی

۴۳ مطلب در دی ۱۳۹۵ ثبت شده است


  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 502) 

 

« قانون زندگی » و « آزمون ارزندگی »

 Related image

من تجربه را « گامی پرتکاپو »،ولی« نامی نیکو » دیدم 

که همه بر روی اشتباهات خود می گذارند....و خیلی هم بی جا نیست! 

خرد،حق دارد هر پدیده را نخست « به باریکی بیازماید» ، 

سپس « به نیکی بستاید ».

ولی خردمندترین انسان کسی است که با « کمترین هزینه »،

« بیشترین گنجینه » را به دست آورد. 

تجربه،« قانون زندگی » و « آزمون ارزندگی » است.

در مکتب تجربه هر « شکست » به معنی « بن بست » نیست!

بلکه هر شکست می تواند « مُهلتی برای پیروزی »

و هر تهدید، « فُرصتی برای بهروزی » باشد.

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------------

باریکی: نازکی،دقت

 

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

https://t.me/amotahar

کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:

http://www.aparat.com/modara.motahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۵ ، ۰۷:۵۹
سید علیرضا شفیعی مطهر

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 502)

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org 

 « مانایی نام » و « پایایی پیام » 

Image result for ‫اندیشه‬‎

من « بزرگی شخصیت » و « گستردگی هویت » هر کس را 

به اندازه « وُسعتِ تفکّر » و « رفعتِ تدبُّر » او دیدم. 

 بزرگی انسان نه به « سازه تن » و « اندازه بدن »،

که به « ژرفایی ریشه » و « شکوفایی اندیشه » است.

برای هر انسان « مانایی نام » و « پایایی پیام »، 

نه به « بلندی قامت »،که به « شکوهمندی استقامت » است. 

 باید از « ریشه رویید » و « گُل اندیشه را بویید »!

 

#شفیعی_مطهر

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

https://t.me/amotahar

کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:

http://www.aparat.com/modara.motahar
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ دی ۹۵ ، ۰۷:۱۹
سید علیرضا شفیعی مطهر

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 501

 

« لحظه آزادی » و « بُرهه شادی » 

 

Related image

من « لحظه آزادی » و « بُرهه شادی » را 

در آن « زمان » در وجود هر « انسان » دیدم 

که « بَر و بارِ »خود را « باور » 

و « باورِ » خود را « بارور » می کند.  

 همه انسان ها بالقوّه « توانمند » اند و « ورجاوند »،

مگر آنان که خود را « ناتوان » و هستی را « پریشان » می دانند!

در جهان بشری هیچ « نوزاد » بدون « استعداد » 

پای به « تنگنای هستی » و « سرای اَلَستی » نمی گذارد.

این رسالت مربّی است که « توانمندی ها را شناسایی »کند

و « اَفرَندی ها را به شکوفایی » برساند.

 

#شفیعی_مطهر

-----------------------------

بُرهه: روزگار،قسمتی از وقت و زمان

بَر و بار : میوه،ثمر 

ورجاوند :بلندپایه،ارجمند،برازنده،نیرومند

اَفرَند: فرّ و شکوه،زیب و زیبایی،جوهر و برق شمشیر

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

https://t.me/amotahar

کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:

http://www.aparat.com/modara.motahar
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ دی ۹۵ ، ۰۷:۲۰
سید علیرضا شفیعی مطهر

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 500

 

« تولید فکر » و « تقلید ذکر  »!

 

 در جامعه ای که همه « گوناگون می بینند »،امّا « همگون می اندیشند»،

همه « پریش اند »،ولی « زیاد نمی اندیشند»!

زیرا در چُنین جوامع یک نفر « فکر » را تولید می کند و دیگران « ذکر » را!!

« تولید فکر در حصار انحصار» است ،

ولی « تمجیدِ ذکر، شعر و شعار »است!

فکر را « شهریاران تولید » می کنند و « شهروندان، تقلید »!

اندیشه را یکی « صرف » می کند و دیگران،« مصرف »!

 بدین گونه در « صحن و سرای این دیار» و « روی ریای این روزگار »، 

گویی نه « آوارِ تگرگ »،که « غُبارِ مرگ » پاشیده اند!

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------------- 

پریش: پریشان،پریشیده،پراکنده،متفرّق

تمجید: بزرگ شمردن، کسی را به بزرگی نسبت دادن

صرف :گردانیدن،گردش

آوار: گردو خاک،غبار،دیوار یا سقف خانه که خراب شود و فروریزد

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

https://t.me/amotahar

کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:

http://www.aparat.com/modara.motahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ دی ۹۵ ، ۰۷:۱۷
سید علیرضا شفیعی مطهر

   پیامی که معمولا دیــــــــــــــر شنیده می شود !!

 

#شفیعی_مطهر

جوانی که انقلاب تونس را راه انداخت

 محمد البوعزیزی , سبزی فروش دوره گرد با مدرک دانشگاهی

  عزیزان فکور و فرهیخته !  

 امروز ۲۶ دی ماه سالروز فرار پهلوی دوم شاهنشاه آریامهر ! است. تقارن این روز با سالروز ایام فرار یک دیکتاتور دیگر به نام « زین العابدین بن علی » از تونس یادآور یک سنت الهی و یک اصل مهم جامعه شناسی است. ...و آن این که معمولا مهم ترین بیماری خودکامگان ستمگر، « ثقل سامعه» یا « سنگینی گوش » است. این سرمستان قدرت چنان از باده غرور گیج می شوند که جز چرب زبانی و چاپلوسی درباریان و اطرافیان را نمی شنوند و آن گاه بیدار می شوند و پیام انقلاب مردم را می شنوند که خیلی دیر شده است !! 

 لطفا خلاصه متن این خبر را از قول خبرگزاری ها بخوانید:

برنا، "محمد البوعزیزی" 26 ساله که به رغم داشتن مدرک تحصیلی لیسانس ، ناگزیر از راه دست فروشی کسب درآمد می کرد، حدود یک ماه پیش در شهر "سیدی بوزید" تونس دست به خودسوزی زد. این جوان تونسی در اعتراض به توقیف چرخ دستی سبزی فروشی اش توسط پلیس و بی کاری اقدام به خودسوزی کرده بود.

شاهدان گفته اند یک پلیس زن پس از توقیف چرخ دست فروشی این جوان تونسی به دلیل نداشتن مجوز شهرداری ،به  مشاجره با وی برمی خیزد و به صورت وی سیلی زده و به او آب دهان می اندازد. 
شکایت این جوان در شهرداری برای پس گرفتن چرخ شهرداری اش هم به جایی نمی رسد. پس از این، وی اقدام به خودسوزی می کند. 

پس از این واقعه ، طبق معمول پلیس و مقامات دولتی هر گونه اطلاع رسانی از اعتراضات را ممنوع کردند. با این حال با توجه به گسترش رسانه هایی چون اینترنت ، معترضان فیلم های ضبط شده با گوشی های موبایل را در اینترنت منتشر کردند . همین اتفاق کافی بود تا شبکه های بزرگ خبری جهان و در راس آن ها الجزیره به پخش این فیلم ها بپردازد. فیلم هایی که از لحاظ فنی بی کیفیت بودند؛ اما تنها تصاویر از ناآرامی های تونس به شمار می آمدند.

انتشار گسترده این فیلم ها از مهم ترین رسانه های جهان باعث شد دامنه اعتراضات گسترده شود و حتی عیادت رئیس جمهور تونس از جوانی که دست به خودسوزی زده بود، نیز نتواند مانع ادامه اعتراضات خیابانی شود. البته این جوان پس از آن درگذشت و موج جدیدی به اعتراضات خیابانی اضافه شد.


جوانی که انقلاب تونس را راه انداخت

 

 

خودسوزی این جوان تونسی که به مرگ وی منجر شد، باعث گردید دوستان و نزدیکان وی دست به اعتراض و تظاهرات بزنند. اعتراض و تظاهرات آنان هم به درگیری با نیروهای پلیس و ضد شورش و کشته شدن تعدادی دیگر منجر شد. این درگیری ها همین طور ادامه یافت و حدود یک ماه به طول انجامید.

این اعتراضات در نهایت به سقوط دولت تونس و فرار "زین العابدین بن علی" رئیس جمهور این کشور منجر شود.

 

   اینک این پرسش مقدر در ذهن هر مخاطب رخ می نماید که  آیا واقعا برخورد یک پلیس با یک دست فروش باعث یک انقلابی چنین گسترده و سریع شده است ؟!! به دیگر سخن آیا واکنش یک دست فروش توانسته است رژیم به ظاهر مستحکم ۲۳ ساله بن علی را سرنگون و او را فراری و آواره سازد؟! رئیس جمهور آواره ای که حتی دوستان صمیمی اش چون فرانسه نیز او را راه نمی دهند ! 

  قطعا یک حادثه کوچک چون برخورد یک پلیس با یک دست فروش - که  هر روز صدها مورد این چنینی در گوشه و کنار ایران و جهان روی می دهد - هرگز نمی تواند یک شهردار یا حتی یک پلیس را برکنار کند ؛ اما وقتی سال ها خشم و خروش مظلومانه مردمی در زیر سلطه نظامی و امنیتی عوامل حکومتی سرکوب شد ، این فنرهای فشرده و خشم های فروخورده به محض مشاهده رویدادهایی مناسب، ناگهان منفجر می شوند و گاهی پر کاهی ، شکوه کوهی را درهم می کوبد !!

 اگر به یاد داشته باشید 38 سال پیش در چنین ایامی شاهنشاه آریامهر !! نیز پس از ۳۷ سال سلطنت تازه توانست پیام انقلاب مردم را بشنود!! اما چه دیــــــــــــر ؟!!

 ای کاش دیگر دیکتاتورهای امروز جهان پیش از این که کار از کار بگذرد،از تنگنای لاک چاپلوسان پاچه خوار به درآیند و پیام آزادی خواهی و حق طلبی مردم محروم خود را بشنوند!

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

https://t.me/amotahar

کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:

http://www.aparat.com/modara.motahar
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ دی ۹۵ ، ۲۲:۱۵
سید علیرضا شفیعی مطهر

   #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 994)

 

« زیباترین نام » و « فریباترین فرنام » 

 「‫کرامت انسان‬‎」の画像検索結果

نام هر کس برای خودش « زیباترین ترانه » و « بهترین نشانه » است!

بنابراین باید هر کس را با « زیباترین نام » و « فریباترین فرنام » نامید. 

برای « تسخیر دل ها » و « تنویر محفل ها »،

باید هر « کریم » را « تکریم » کرد و هر « عظیم » را « تعظیم »!

...و در « کارگاه آفرینش » و « بارگاه بینش »،

هر « جان، عظیم » است و هر « انسان،کریم»!

پس مبادا هیچ « شهروندی را حقیر »

و هیچ « ورجاوندی را تحقیر » کنیم!

 

#شفیعی_مطهر

-------------------------------

فرنام : عنوان،لقب

تنویر : روشن کردن ،درخشان کردن

تعظیم : بزرگ داشتن، بزرگ کردن، احترام کردن ،کُرنش کردن

ورجاوند :بلندپایه، ارجمند، برازنده،نیرومند 

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

https://t.me/amotahar

کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:

http://www.aparat.com/modara.motahar
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ دی ۹۵ ، ۰۵:۴۶
سید علیرضا شفیعی مطهر


 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 984)

 

« نگرش ناب » و « بینش صواب »

Related image

 من کوشیدم هر کس را همان گونه که هست، ببینم ،

نه آن گونه که خود می خواهم؛ 

زیرا هر کس از دید خود بهترین است. 

در جامعه راه درستِ « محبوب زیستن »،« خوب نگریستن » است! 

« بینش صواب » مبتنی بر « نگرش ناب » است.

 انسان ها را آن گونه که هستند« باید پذیرُفت »

و حرف دلشان را « باید شنُفت »!

هر انسان « موجودی آزاد » و « وجودی بااستعداد » است!

باید « کرامتش را پاس داشت »

و « شخصیّتش را سپاس گزاشت ».

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------------

صواب : راست و درست،حق،لایق،سزاوار،ضد خطا

ناب : صاف و پاک، خالص، بی غش

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

https://t.me/amotahar

کانال رسمی ویدیویی در سایت آپارات:

http://www.aparat.com/modara.motahar
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ دی ۹۵ ، ۰۷:۴۱
سید علیرضا شفیعی مطهر

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 974)  

 

  « بینش ژرف » یا « بینایی شگرف »؟!

 Image result for ‫نگرش‬‎

من داشتن « بینش بهتر » و « گزینش برتر » را

بسی مهم تر و ارزشمندتر از « دیده بینا » و « بینایی پایا » دیدم.

 فَقْدُ البَصَرِ أهْوَنُ مِنْ فِقْدانِ البَصِیرَةِ.

(امام علی علیه السّلام)

آن چه بر « تارَک تاریک دل » و « بر فراز همه فضایل » « می درخشد»

و زندگی را نور و نوا « می بخشد»،

« بینش ژرف » است،نه « بینایی شگرف »!  

 

#شفیعی_مطهر

--------------------

تارَک : سر،فرق سر،میان سر

ژرف : گود، عمیق

شگرف :عجیب،طُرفه،نیکو و خوش آیند،کمیاب و کم نظیر

 

گاه گویه های مطهر   telegram.me/amotahar

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۹۵ ، ۰۷:۲۹
سید علیرضا شفیعی مطهر

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 964

 

« ورزشی حیاتی » یا « لغزشی خرافاتی »؟! 

 

 توپ فوتبال

من ملّت هایی را دیدم که نه « فکرِ فعّال » را که « ذکرِ فوتبال » را 

« مایه مُباهات » و « باطلُ السِّحر همه مشکلات » کرده بودند. 

فوتبال آن گاه می تواند یک « ارزش انسانی »باشد ،

که یک « ورزش جسمانی »ارزیابی شود.

  اما آن گاه که چونان « مخدّری خردستیز » و « موثّری دانش گریز »  

همه « مشکلات و آمال » را زیر « حرکات فوتبال »پنهان سازند

و از آن با « بی شرمی » تنها برای « سرگرمی »سود جویند،

این « ورزش حیاتی » به « لغزشی خرافاتی » تبدیل می شود!

 

#شفیعی_مطهر

------------------------------

باطلُ السِّحر :دعاها و افسون هایی که با آن سِحر را باطل می کنند

مخدّر : سست کننده،آنچه اعصاب را سست و بی حس کند

 

گاه گویه های مطهر   telegram.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ دی ۹۵ ، ۱۰:۱۴
سید علیرضا شفیعی مطهر


فرایند توسعه را از کجا بیاغازیم؟

 

#شفیعی_مطهر

 

اگر در جهان بشریت،عفریت فقر و تهیدستی،گلوی محرومان و گرسنگان را می فشارد،

اگر اهریمن بیماری و بی سوادی،جان و روان انسان ها را می آزارد،

اگر هیولای استعمار و استثمار با توده های زحمتکش جهان می ستیزد و خون ستمدیدگان را بر زمین می ریزد،

اگر خلق های پابرهنه متفرّق اند و دشمنان مردم،متّفق،

اگر حاکمیت استبداد و حکومت بیداد مردم جهان را از پیشرفت و رشد بازمی دارد،

همه به علت بلای توسعه نیافتگی ملت هاست.

توسعه، روندی است فراگیر در جهت افزایش توانایی های انسانی- اجتماعی برای پاسخ گویی به نیازهای انسانی- اجتماعی، ضمن آن که نیازها پیوسته در پرتو ارزش های فرهنگی جامعه و بینش های پایداری جهان پالایش یابند.

این گونه توسعه، نیازهای کنونی را بدون کاهش توانایی نسل های آتی دربرآوردن نیازهایشان، برآورده می کند و توسعه ای پایدار است. 

پدیده توسعه را در آیینه نگاه چند صاحب نظر توسعه به تماشا می نشینیم:

پروفسور هگن (صاحب نظر توسعه) : 

 شخصیت فرهنگی انسان اصلی ترین عامل ایجادکننده توسعه است.

پروفسور تئودور شولتز (برنده جایزه نوبل) : 

 کلید توسعه در دست انسان آموزش دیده است ، نه در منابع فیزیکی و مادی.

 آدام اسمیت ( پدر علم اقتصاد ) :

 مهارت نیروی کار ، مهم ترین عامل توسعه است و منابع انسانی پایه اصلی ثروت ملت ها به شمار می رود و سرمایه های مادی و طبیعی عامل تبعی اند، نه عامل اصلی.

 رابرت مالتوس : 

آموزش و پرورش باعث پیدایش نظم ، تدبیر و اخلاق می شود و موجب آزادی فردی و تقویت دوراندیشی جامعه است.

 مایکل تودارو : 

 از نظر اقتصاددانان آنچه در نهایت خصوصیات و روند توسعه اقتصادی و اجتماعی یک کشور را تعیین می کند ، منابع انسانی آن کشور است.

 جان کنت گالبرایت : 

 این آموزش و پرورش است که توده مردم را مستعد قبول راه ها و روش های جدید برای تحقق توسعه می سازد . اعتلای یک ملت به آموزش و پرورش آن ملت بستگی دارد.

 کنفوسیوس حکیم چینی در ۴۰۰۰ سال پیش اعلام کرد:

 کشوری که روی آموزش و پرورش خود سرمایه گذاری می کند ، هیچ گاه ورشکسته نمی شود.

 بر پایه رهنمودهای فوق می توان آموزش و پرورش را چنین تعریف کرد:

هدف از آموزش و پرورش ، پرورش عقل سلیم در آحاد جامعه است تا از طریق آن بتوان رفتار ، کردار و قضاوت های صحیح را برای مردم شکل داد . برای ساختن فرد ، خانواده و جامعه و برای دست یابی به ارزش هایی همچون خوبی ها ، آزادی ها ، زیبایی ها ، حقیقت ها و رشد و کمال.

 در این فرایند، آموزش و پرورش هم ابزار و بستر توسعه است ، هم یکی از عوامل و ایزارهای توسعه و هم یکی از اهداف مهم توسعه.

 انسان محور توسعه است ، آن هم انسان آموزش دیده که با عقلانیت ، تدبیر ، آزادی ، عدالت و رشد، سامان زندگی خود و دیگران را پی ریزی کند و آن هم در جهت رسیدن به خوبی ها ، عدالت ، آزادی ، زیبایی ، حقیقت و رشد . نقش آموزش در این گونه حرکت ها ، مستمر ، پایدار و تاریخی است. آموزش در این بستر همزاد انسان می شود و تا پایان مسیر با اوست.

 بی شک توسعه ، انسانی را سرباز و محور و راهبر خود می داند که دارای ویژگی های پیش برنده باشد. 

این ویژگی ها عبارتند از :

 دارا بودن روحیه عقل گرایی ، خردگرایی ، جهان گرایی ، جمع گرایی ، آینده نگری ، انسان گرایی ، جهان بینی باز ، باورهای آگاهی بخش ، فرهنگ پذیری ، محاسبه پذیری ، وقت شناسی ، آینده شناسی ، خستگی ناپذیری ، خیرخواهی ، آزادی خواهی ، میهن پرستی ، صلح خواهی ، آرامش طلبی ، تغییرپذیری ، آزاداندیشی ، آزادگفتن ، آزادکوشیدن ، تعصب آگاهانه توام با خرد ، روحیه وحدت خواهی ، توان هزینه فایده کردن فعالیت ها ، توان مرتبه بندی کردن اولویت ها ، هدف داشتن ، مشارکت جویی و...

                  (منبع: ماهنامه آیین ،ش۳۲ و ۳۳ ، مقاله آقای محمد ستاری فر)

 

ما باید توسعه آموزش آموزش و پرورش را در راس همه برنامه ها و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در صدر برنامه های مهم آموزش و پرورش قرار دهیم و آن را به عنوان یک برنامه زیر ساختی ارزیابی کنیم. در برنامه های توسعه فرهنگی و اصلاحات آموزشی می توانیم با بهره گیری از نیروی عظیم مغز افزار مدیران واحدهای آموزشی گام های بلندی برداریم. در این صورت مدیران قادر می شوند تا با بهره گیری از اطلاعات پردازش شده در دسترس، نیازهای گوناگون واحدهای آموزشی خود را مانند: برنامه ریزی، کنترل، تأمین منابع، کیفیت بخشی و … پاسخ داده، روش های کاری، اداری و آموزشی را بهینه سازند.

آموزش مدیران می تواند نخستین گام در توسعه صنعت «آی سی تی» تلقی شود. این آموزش می تواند شیوه مدیریت آنان را متحوّل ساخته، با استفاده از روش های صحیح علمی انجام وظایف اداری و آموزشی خود عمق بخشند. با امید به فردایی روشن تر. 

گاه گویه های مطهر   telegram.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ دی ۹۵ ، ۰۹:۵۷
سید علیرضا شفیعی مطهر