وب‌نگاشته‌های شفیعی‌مطهر

بخشی از آثار،مقالات،سروده‌ها و تالیفات شفیعی‌مطهر

وب‌نگاشته‌های شفیعی‌مطهر

بخشی از آثار،مقالات،سروده‌ها و تالیفات شفیعی‌مطهر

انتشار مقالات،سروده‌ها و معرفی آثار و تالیفات سیدعلیرضاشفیعی‌مطهر

بایگانی

تندیس شاهانه! قصّه های شهر هرت. قصّۀ120

جمعه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۹، ۰۶:۵۷ ق.ظ

 تندیس شاهانه!
قصّه های شهر هرت. قصّۀ120
 
#شفیعی_مطهر

روزی شارل شرلی مستشار سیلگنایی اعلی حضرت هردمبیل برای ارائۀ گزارشی مهم پس از کسب اجازه به حضور ملوکانه شرفیاب شد و به عرض رسانید : 
اعلی حضرتا! «سازمان ملل راقیه» تصمیم گرفته بر حسب شاخص ها و معیارهایی ،میزان ترقّی و پیشرفت همۀ ملّت های جهان را ارزیابی کرده و مجسّمۀ پادشاه یا رئیس جمهور یا نخست وزیر کشورهای پیشرفته را در محل سازمان ملل راقیه نصب کنند.
شاه پرسید: شاخص و معیارها چیست؟
شرلی پاسخ داد: مثلاً شاخص هایی چون تعداد بالای نخبگان و پژوهشگران ،اختراعات و اکتشافات،درصد بالای باسوادان ،کمی تعداد زندانیان، میزان آزادی بیان و قلم،درآمد سرانۀ ملّی، کمی نرخ تورُّم،نرخ رشد سالیانه در همۀ عرصه های صنعت و کشاورزی و...،ضریب جینی،درجۀ ریسک سرمایه گذاری ،مقدار جذب سرمایۀ خارجی،شاخص بهره وری،تعداد بالای جهانگرد خارجی وارد شده به کشور،افزیش قدرت خرید مردم،افزایش تولید مسکن در سال،رشد نقدینگی،نسبت بیکاران تحت پوشش بیمه بیکاری،خطّ فقر و میزان بزهکاری و....
شاه در اینجا حرف او را قطع کرد و گفت:  
بس است! بیشترِ این هایی که گفتی ما اصلاً نمی فهمیم و از آن سردرنمی آوریم. ما چه می دانیم ریسک و ضریب جینی و بهره وری و...چی هست. حالا هر چه هست خودت بگو شاخص های ما در سطح بالای جهانی قرار می گیرد؟ ما این ها را نمی فهمیم .فقط می فرماییم حتماً مجسمۀ ما به هر قیمتی شده باید بهتر و بلندتر از همه در بالاترین نقطۀ سازمان ملل راقیه نصب شود! 
شرلی با شرمندگی گفت: 
اعلی حضرتا! متاسّفانه باید به شرف عرض ملوکانه برسانم که شهر هرت در همۀ زمینه ها و در همۀ شاخص ها در قعر جدول شاخص های جهانی قرار می گیرد!
هردمبیل برآشفت و فریاد زد: 
ما این منفی بافی ها و سیاهنمایی ها حالیِمان نیست! ما به هر قیمتی شده باید دارای عالی ترین رتبۀ جهانی در همۀ شاخص ها باشیم. حالا تو و صدراعظم و وزیر امور خارجه بروید از همین حالا سفارش ساخت بلندترین مجسّمۀ طلایی ما را به هنرمندان بدهید و با هر وسیله حتّی با پول و پارتی و رشوه هم که شده آن را در بالاترین نقطۀ سازمان ملل راقیه نصب کنید!
ما منتظریم هر چه زودتر گزارش موفّقیّت آمیز اوامر ملوکانه را بشنویم! مرخّص اید!
شرلی دمغ و نومیدانه از دربار بیرون آمد و یک راست نزد صدراعظم رفت و اوامر ملوکانه را با او در میان گذاشت. هر دو در اجرای منویّات بلندپروازانۀ اعلی حضرت درمانده بودند. ناگزیر اجرای اوامر را با دستور ساخت مجسّمۀ اعلی حضرت آغاز کردند. نخستین درخواست مجسّمه سازان تهیّۀ حدّاقل پنجاه کیلو طلا بود.در حالی که با همۀ موجودی خزانۀ سلطنتی حتّی با کاهش همۀ بودجه ها و اعتبارات عمرانی و آموزشی و بهداشتی نمی توانستند حتّی ده کیلو طلا تهیِّه کنند.
ناگزیر روز بعد هر دو به اتّفاق وزیر اقتصاد به حضور ملوکانه شرفیاب شدند و مشکل پولی تهیّۀ طلا را به عرض رساندند. اعلی حضرت با شنیدن این حرف ها چنان سرمست ساخت مجسّمۀ خود بود که فریاد کشید:
ما این حرف ها حالیمان نمی شود. ما چه می دانیم؟ بروید بر مالیات ها و عوارض و قیمت مایحتاج مردم آن قدر بیفزایید تا پول خرید طلاها تهیّه شود! همۀ این ها را که ما نباید یادتان بدهیم! بروید و زود خبر ساخت و نصب مجسّمۀ ما را بیاورید! مرخّصید!
هر سه دست از پا درازتر بازگشتند و از فردا با هزار بهانه و دوز و کلک بر میزان مالیات ها و قیمت ها افزودند و هر چه مردم فقیر و بیچاره التماس می کردند که ما نان خالی هم نداریم بخوریم ، به گوش هیچ دولتمردی نرفت که نرفت!! صدراعظم همۀ اعتبارات آموزشی،بهداشتی،عمرانی و...را نصف و قیمت همۀ اقلام مورد نیاز مردم را دو برابر کرد و سرانجام به هر قیمتی بود طلاها را تهیّه کردند و کار ساختن مجسّمۀ شاهانه آغاز شد. 
پس از چند ماه وقتی خبر ساخت مجسّمه به اعلی حضرت رسید،با سرمستی و خوشحالی دستور داد تا برای رونمایی از این مجسّمه، مراسمی باشکوه و پرهزینه برپاکنند و همۀ مردم فقیر و گرسنۀ شهر هرت را با زور به رقص و پایکوبی شاهانه واداشند.
پس از پایان جشن سرانجام نوبت فرستادن مجسّمۀ طلایی اعلی حضرت به مرکز سازمان ملل راقیه در فرنگ فرارسید. روزی در میان بدرقۀ صدها نفر از درباریان کامیون حامل مجسّمۀ شاهانه به سوی فرنگ به حرکت درآمد. سرانجام مجسّمه را به فرنگ رسانیدند و در محلّی نصب کردند و صدها عکس و فیلم از آن گرفتند و در رسانه های شهر هرت منتشر کردند!
 سازمان ملل راقیه برای ارزیابی شاخص ها و راستی آزمایی آمارهای دولت های جهان هیئتی تعیین کرده بود که به نوبت برای انجام ماموریت خود روانه کشورهای مختلف می شدند.
وقتی فهرست قُلّابی شاخص های ترقیّات شهر هرت و خبر رسیدن مجسّمۀ هردمبیل به دفتر سازمان ملل راقیه رسید، آنان برای راستی آزمایی شاخص ها هیئت مزبور را روانۀ شهر هرت کردند.
با ورود این هیئت به شهر هرت همۀ ارکان دولت به تکاپو برخاستند و با تمام توان کوشیدند تا اعضای هیئت را با هر بهانه ای از قبیل دادن رشوه و تقدیم هدایا و گنده گویی دربارۀ پیشرفت ها قانع کنند ،ولی به هیچ وجه نتوانستند آنان را فریب دهند و وادار به گزارشی ساختگی کنند! 
سرانجام هیئت ،شهر هرت را ترک کردند و گزارشی از موارد واپس ماندگی و عوامفریبی شاهانه را به مرکز سازمان ملل راقیه ارائه کردند.
دو روز بعد از فرنگ خبری کوتاه در دو سطر در همۀ رسانه های بین المللی منتشر شد.متن خبر چنین بود:
«بنا به گزارش هیئت بازرسی همۀ پیشرفت های ادّعایی شهر هرت جعلی و دروغ بود،لذا مجسّمۀ طلایی هردمبیل شاه از سکّوی مقامات فروکشیده و طلاهای آن به نفع سازمان مصادره شد!»
بدین ترتیب حاصل دسترنج یک سال مردم رنجدیدۀ شهر هرت فدای مطامع جاه طلبانۀ هردمبیل شد!!
 
کانال رسمی ندای مطهر

https://t.me/nedayemotahar
 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۱۱/۲۴
سید علیرضا شفیعی مطهر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی